CUPRA DarkRebel redo för nästa steg: från den digitala till den fysiska världen

I Hyper Configurator har fler än 270 000 människor världen över tagit möjligheten att påverka den slutliga designen av CUPRA DarkRebel, nu är den virtuella versionen redo att anta fysisk form.
  • Designad i samarbete med människor världen över - the CUPRA Tribe
  • CUPRA DarkRebels slutliga design kommer att påverkas av de över 270 000 konfigurationer som har skickats in
  • Detta är den ultimata tolkningen av märkets vision för framtiden

CUPRA DarkRebel är en bil som tänjer på gränserna för design, prestanda och till och med ifrågasätter hur bilar kommer att designas och skapas i framtiden.

Nu tar CUPRA DarkRebel ett steg närmare den fysiska världen när möjligheten att påverka dess design genom CUPRAs speciella bilkonfigurator; Hyper Configurator, är avslutad. Hyper Configurator lanserades under CUPRAs event ”Exponential Impulse” i Berlin och hela världen uppmanades att gå in och designa sin egen version av CUPRA DarkRebel - uppmaningen gav stort gensvar.

Över 270 000 människor världen över inklusive CUPRAs varumärkesambassadörer ex. Alexia Putellas, Marc ter Stegen, Ansu Fati och Daniel Brühl, använde det virtuella verktyget för att bidra till DarkRebels design. DarkRebel är märkets första modell skapad i Metahype, CUPRAs digitala plattform i Metaverse, de tusentals delarna av konfigurationsdata som skickats in kommer att forma dess slutliga design.

"CUPRA DarkRebel är den senaste provokationen från varumärket, skapad utan den verkliga världens gränser. Den har skapats för nästa generation, designad av en tribe, inte en individ, den är en rebell med ett syfte som visar att elbilar kan vara sexiga, känslomässiga och chockerande.”, säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. "Jag tror att CUPRA är en ren besatthet. Det är ett märke tillverkat av människor som är fascinerade av vad de gör. DarkRebel är ett bevis på denna passion som tagits till gränserna”.

I Hyper Configurator fick användarna välja mellan tre miljöer att designa sin CUPRA DarkRebel i: ”the Exponential Square”, ”the Exponential Cube” och ”the Exponential Infinite”. Den populäraste miljön i konfiguratorn var ”the Exponential Square” som presenterade bilen i en miljö byggd av naturliga element som mineral- och stenformationer med CUPRAs råa texturer och jordnära färger.

Fler än 74 procent av konfigurationerna genomfördes med mobila enheter vilket är en tydlig indikation på att DarkRebel kommer att vara en bil designad för och av den nya generationen.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match, och 2022 nådde varumärket nya höjder med över 150 000 levererade fordon. Varje lansering av en ny modell har markerat en milstolpe när det gäller att definiera varumärkets karaktär, en utmanande och originell design: CUPRA Ateca, en unik modell i sitt segment, CUPRA Leon, den första elektrifierade modellen tack vare plug-in hybrid teknik, CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats exklusivt av märket, och företagets mest sålda fordon hittills; och CUPRA Born, märkets första 100% eldrivna modell.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. CUPRA är den enda biltillverkaren som deltar i EXTREME E- och Formula E-racingtävlingarna. CUPRA Tribe består av en grupp ambassadörer som vill vara drivkraften för förändring. Bland dess medlemmar finns svenska motorsportstjärnan Klara Andersson, gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och samt tvåfaldigt Ballon d'Or- och Best FIFA Award-vinnaren Alexia Putellas.