Sparbanken Syd

Sparbanken Syds lanserar sin hållbarhetsrapport 2022

Under 2022 har Sparbanken Syd genomfört en rad aktiviteter och projekt ur ett hållbarhetsperspektiv som bidragit till att vi tagit stora kliv mot att nå uppsatta hållbarhetsmål för banken. Bland annat har vi utvecklat fondutbudet till att omfatta ännu fler hållbara fonder samt skapat nya samarbeten för att kunna erbjuda en enklare kundupplevelse för såväl privatpersoner som för företag. För oss är den stora vinsten att vi kan möjliggöra för fler kunder att göra hållbara investeringsval, vilket känns otroligt glädjande. Detta och mycket annat ser ni prov på i vår hållbarhetsrapport som vi lanserar idag.

Under föregående år fokuserade vi vårt hållbarhetsarbete kring bankens kundlöfte, att hjälpa våra kunder att ha kunskap och kontroll över den egna vardagsekonomin, och det som vi på Sparbanken Syd kallar för en god ekonomihälsa.

- Bankens aktiva samhällsengagemang och tydliga kundlöfte har präglat en stor del av förra årets hållbarhetsarbete. Att finnas nära våra kunder genom tillgänglighet, omtanke och kompetens har nog aldrig känts så betydelsefullt som nu. Som en självständig sparbank utan aktieägare kan vi helt enkelt tänka och agera mer långsiktigt hållbart. Det ser vi även i bankens positiva ekonomiska resultat, vilket är glädjande, konstaterar Henrietta Hansson, VD för Sparbanken Syd.

En cirkulär affärsmodell
Att bedriva bank som en äkta sparbank är en förmån bland annat eftersom vår affärsmodell skapar en cirkularitet där ökad framgång och vinst för banken ger mer pengar att dela ut till det föreningsliv, näringsliv och samhälle som finns runt omkring oss i Skåne. Detta gör vi genom ett aktivt arbete med samarbeten, sponsorskap och via vår stiftelseverksamhet. Vår affärsmodell är med andra ord cirkulär och skapar på så sätt mervärden för banken, kunden och samhället runt oss i stort. En del av detta arbete finns nu att läsa om i vår nypublicerade hållbarhetsrapport.

- Att hållbarhetskraven fortsätter att öka de kommande åren blir allt mer tydligt, varför det är så fantastiskt att Sparbanken Syd frivilligt rapporterat sedan sex år tillbaka och nu har god erfarenhet kring det. Det gör att vi har en unik grund att stå på även om det finns ett gediget och spännande arbete framför oss. Vi ser fram emot att fortsätta skapa ännu fler hållbara samarbeten med såväl kunder som näringslivet i Skåne många år framöver, avslutar Crystal Welin, hållbarhetsansvarig på Sparbanken Syd.

Vill du veta mer om vårt hållbarhetsarbete, kontakta vår hållbarhetsansvariga Crystal Welin på crystal.welin@sparbankensyd.se

Önskar du mer information om Sparbanken Syd – hör gärna av dig till vår kommunikation- & marknadschef Anna Björksten på anna.bjorksten@sparbankensyd.se

Korta fakta

Visste du att?
Som sparbank är ett av våra uppdrag att bidra till folkbildning och att verka för en hållbar ekonomi i alla nivåer. Bankens bidrag till FN:s Globala Mål hänger ihop med vårt kundlöfte och där banken positivt påverkar våra utvalda hållbarhetsfrågor. Under 2022 har Sparbanken Syd bidragit till Mål 8 och 12. I bankens rådgivning vill vi bidra till att stärka våra kunders förståelse för att skapa och förvalta en hållbar vardagsekonomi, det som vi kallar en god ekonomihälsa. Läs gärna mer om detta på sidorna 7 och 10 i vår rapport.

Vi är stolta över vår stiftelse!
Under 2022 delade Sparbanken Syds Stiftelse ut närmare 2 200 000 kr till ca 30 projekt i vårt verksamhetsområde. Projekten har möjliggjort satsningar inom näringslivet, föreningslivet och barnens utveckling med ekologisk, social och ekonomisk utveckling i centrum. Sedan 2013 har bankens stiftelse delat ut närmare 42 000 000 kr. Läs gärna mer om bankens stiftelse på sid 17–18 i vår rapport.

Vårt fondutbud växte med ännu fler hållbara fonder (2022)
Läs gärna mer om hur vi ständigt utvecklat vårt fondutbud för att göra det enkelt att investera i grön teknik, t ex med hjälp av bankens gröna löv på vårt fondtorg visas även de fonder som är inom de allra mest koldioxidsnåla branscher.

Om Sparbanken Syd

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. I stället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor runt om i Skåne och vi träffas gärna digitalt eller fysiskt.

Vi är utsedda till 2023 års Karriärföretag och en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Läs mer på sparbankensyd.se

Kommunikation- och marknadschef
Anna Björksten, telefon: 0411-82 21 35, e-post: anna.bjorksten@sparbankensyd.se

Följ Sparbanken Syd

Senaste pressmeddelandena från Sparbanken Syd

Sparbanken Syds lanserar 2023 års hållbarhetsrapport9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2023 har Sparbanken Syd tagit stora steg framåt och genomfört en rad aktiviteter och flertalet initiativ med bankens uppsatta hållbarhetsmål för ögonen. Bland annat fortsätter man banken vi att aktivt arbeta för ett samhällsengagemang som sträcker sig långt bortom bankvärlden och har lagt stort fokus på att främja hållbarhetsarbetet kring bankens kundlöfte som innebär att hjälpa kunder att ha kunskap och kontroll över den egna vardagsekonomin, och det som Sparbanken Syd kallar för en god ekonomihälsa.