Framgångsrik implementering i Mjölby kommun enligt Elizabeth Lindlöf
Mjölby kommun har bland den högsta procentuella användningen av Binogi, digitalt verktyg, både bland lärare och elever. I en tid då skolans värld har tagit massiva kliv framåt i sin digitala kompetens, men där enskilda lärare samtidigt kan uppleva stress av att förväntas kunna hantera flera digitala verktyg. Hur jobbar kommunen med att hålla intresset uppe? Vi träffade Elizabeth Lindlöf, IKT-strateg med pedagogiskt ansvar, i Mjölby kommun.
Hej Elizabeth! Kan du beskriva din roll lite kort?
- Ja, jag är IKT-strateg med pedagogiskt ansvar här i Mjölby. Det innebär att jag ska fungera som ett stöd för pedagoger och rektor, och en motor i utvecklingen av det pedagogiska arbetet.
Hur lyckas man med implementeringsarbetet?
- Ett implementeringsarbete är inget som blir färdigt. Det handlar om att hålla i och hålla ut. Att ständigt fånga upp och utbilda. Att påminna och inspirera den pedagogiska uthålligheten. Och att närvara ute på skolorna både själv och i form av ett nätverk av IKT pedagoger. Och att ha de pedagogiska samtalen i och utifrån den kontext där de uppstår. Då underlättar vi för lärarna så att dekan använda de resurser som finns.
“Om det blir för krångligt, då ger man upp och det i sig blir inte likvärdig utbildning för eleverna.”
Att hålla sig ájour och att ständigt utvärdera och utveckla sitt arbetssätt är ett intresse för Elizabeth. Vi på Binogi är tacksamma att Elizabeth och hennes kollegor visat både intresse av och medverkat vid de workshops och webinar som Binogi erbjuder. Som en del av att ständigt utveckla arbetssätt kan nämnas att Mjölby kommun för tillfället har en satsning där alla nyanställda lärare träffar delar av ledningen. Elizabeth är en självklar del av det och presenterar då tillgängliga digitala resurser i kommunen.
- Det är viktigt att inte all information kommer på samma gång utan att de nya pedagogerna först får en överblick och sen får en utbildning i nästa steg, framhåller Elizabeth.
Det finns en stark tro till det kollegiala lärandet som kan hjälpa pedagoger att dela med sig av hur de har löst olika pedagogiska situationer och hur de använder sina resurser. Tillsammans blir de både starkare och lär sig mer. Elizabeth har jobbat som lärare i många år och ser det som en fördel men hon är även tydlig med att alla yrken är en färskvara och att det är lärarna som arbetar i klassrummen idag som bäst kan svara för sina behov och förutsättningar.
“ I slutändan handlar allt om att eleverna ska nå en högre måluppfyllelse.“
Tack Elizabeth Lindlöf och Mjölby kommun för vår fina samarbete och dina kloka tankar!
Några snabba tips från Elizabeth
- Sätt elevernas och lärarnas nytta i fokus
- Ha egen kunskap om det pedagogiska arbetet
- Var ute på skolorna och samtala med pedagogerna- Stötta det kollegiala lärandet och ge trygghet i att behärska de digitala resurserna
- Uthållighet, och återkommande fortbildning
- Underlätta användningen, se till att tekniken fungerar
- Tydlighet och närvaro från verksamhetsledningen
Nyckelord
Kontakter
Maria HenrikssonPresskontaktRegionchef Norden
Tel:0791003372maria.henriksson@binogi.seBilder
Länkar
Om oss
Binogi är ett flerspråkigt digitalt läromedel med korta, animerade lektioner. Lektionernas pedagogiska upplägg och relativt korta längd passar flera grupper väl, som elever med olika former av koncentrationssvårigheter, men även högbegåvade elever som önskar läsa extra på egen hand. Lektionerna finns i 13 olika skolämnen och både ljud och text finns översatta till flertalet olika språk, det ger alla möjlighet att följa med i undervisningen på sitt starkaste språk. Tillsammans med forskare och över 110 huvudmän bedriver Binogi forsknings- och utvecklingsprojektet Språkprojektet – Skola för alla från första dagen. Målet är att utveckla det bästa digitala läromedlet för alla, oavsett förutsättningar.
Följ Binogi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Binogi
Binogi stödjer undervisning om amerikanska presidentvalet och sociala mediers, AIs och deep fakes roll i politiska kampanjer18.10.2024 09:58:42 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Binogi en alldeles färsk lärarhandledning för att stödja dig som lärare inom samhällsvetenskapliga ämnen: Lärarhandledning kopplat till valet i USA. Genom att undervisa om USA:s val 2024 kan vi uppfylla flera av läroplanens mål samtidigt som vi ger eleverna en djupare förståelse för global politik och samhällsfrågor. Handledningen guidar till undervisningsmaterial kopplat till det amerikanska valsystemet och aktuella samhällsfenomen som är högaktuella i och med det pågående valet. AI och deep fake som en del av presidentvalskampajen ger bärkraft till viktiga samtal i klassrummet om vikten av källkritik och stärka förmågan att kritiskt granska kommunikation.
AI i skolan – vilka vägval ställs man inför?18.9.2024 12:45:07 CEST | Pressmeddelande
Har AI någon plats i skolan? Har vi något val eller har den teknologiska revolutionen fattat beslutet åt oss? Osloskolan har startat ett projekt där användningen av chatGPT testas, kommer svenska kommuner följa efter? Hur fattas besluten och hur ser det ut igenom planering via juridik, policyarbete, skolutveckling och implementering av AI i klassrummen? Vad kan Norge och Sverige lära av varandra?
Binogi bjuder på webinar om kognitionsvetenskap6.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
”Jag har varit i skolans värld i drygt 20 år. Men det är egentligen de sista 7-8 åren som jag blivit intresserad av lärande. Innan dess höll jag på med undervisning.” Ovan är ett citat från gymnasieläraren Peter Habbe, som idag är specialiserad på just kognitionsvetenskap inom utbildning. Peter är inbjuden av Binogi att hålla en insprirerande föreläsning om just lärandet och hur vi får våra elever att minnas det vi lär dem. Binogi är ett flerspråkigt, multimodalt läromedel som från start har grundat sin utformning i evidens och beprövad forskning just för att vara ett effektivt stöd i elevernas inlärning. Under parollen "Skola för alla - från första dagen" driver Binogi forsknings- och utvecklingsprojektet Språkprojektet med syfte att gemensamt med Sveriges huvudmän inom skola verka för en likvärdig skola och utbildning. Ett forum där Språkprojektet möter sina medlemmar är just under webinar och föreläsningar.
Professor Jim Cummins föreläser på årets Bokmässa30.8.2024 11:19:36 CEST | Pressmeddelande
Den världskända forskaren Jim Cummins kommer till årets Bokmässa för att hålla en inspirerande föreläsning om språkutveckling. Han är en av de främsta experterna på flerspråkiga elevers lärande, och hans forskning har hjälpt många lärare att förstå vikten av att stödja elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Arrangemanget är en del av Språkprojektet och Binogis program under årets Bokmässa. - Det är en enorm ära och ett privilegium att få en sådan prominent forskare som professor Jim Cummins att resa till Sverige och dela sina insikter med oss från Bokmässans scen, säger Maria Henriksson, Regionchef på Binogi och företrädare för Språkprojektet.
Binogi partner till Guldäpplet22.8.2024 13:28:34 CEST | Pressmeddelande
Binogi går in som ny partner till lärarpriset Guldäpplet. Guldäpplet är ett stipendium och en plats för att samla kunskap för lärare som förnyar undervisningen med digitala stöd för att ge elever likvärdiga förutsättningar att möta ett digitaliserat samhälle och arbetsliv. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners. Nu blir Binogi och Språkprojektet ny partner. Därmed stärks Guldäpplets arbete med kollegialt lärande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum