Svenska Bostäder firar 50-årsjubileum under Husbyfestivalen

Lördagen den 26 augusti går Husbyfestivalen av stapeln och årets festival är speciell av flera anledningar. Festivalen är höjdpunkten i firandet av Akalla och Husbys 50-årsjubileum. I år har festivalen dessutom planerats av Husbyborna själva.

- Vi ser så mycket fram emot årets Husbyfestival som vi tror kommer bli den bästa hittills! Vi har skapat festivalen enligt Husbybornas önskemål med en mix av nostalgi och nya inslag. Vi ser verkligen fram emot alla förväntansfulla besökare och vår hemliga artist, säger Natasha Johansson, centrumledare på Svenska Bostäder.

En Husbyfestival i hemokratisk anda

I början av 2023 införde Svenska Bostäder hemokrati: ett uppdaterat boendeinflytande där hyresgäster, lokalkunder och stockholmare ges större möjlighet att vara med och påverka. Som en del i bolagets arbete med hemokrati har Husbyborna engagerats i planeringen av årets festival, representerade av Husbyrådet.

Husbyrådet genomförde bland annat en enkätundersökning bland de boende i området och tog fram ett förslag utifrån de önskemål som kom in. Förslaget presenterades för Svenska Bostäder som sedan hjälpte till att förverkliga det och planera Husbyfestivalen utifrån Husbybornas önskemål.

Ungdomar som festivalvärdar – en arbetsmarknadsinsats

Ett annat inslag som är nytt för i år är att Svenska Bostäder, i samarbete med Event City, har anställt ett 15-tal ungdomar från området som festivalvärdar. De kommer att hjälpa till att bemanna olika stationer och aktiviteter under dagen.

- Jag är väldigt glad över att vi tillsammans med eventbolaget kunnat erbjuda ungdomar i området möjlighet att jobba under festivaldagen, säger Caroline Dahlbom, samordnare för social hållbarhet på Svenska Bostäder.

- Ungdomarnas lokalkännedom och egna kontakter med husbybor är väldigt värdefullt. Deras närvaro är en viktig del i vår målsättning att ge festivalbesökarna en riktigt fin upplevelse. I förlängningen hoppas jag naturligtvis också att erfarenheten att ha jobbat som festivalvärd är ett insteg som kan vara behjälplig för ungdomarna att etablera sig på arbetsmarknaden, säger Caroline Dahlbom.

Akalla-Husby 50 år

1973 påbörjade Svenska Bostäder sitt största bostadsprojekt genom tiderna: Akalla och Husby. Nästan 6 000 lägenheter gjorde bolaget till den största hyresvärden i området.

För att fira 50-årsjubileet har Svenska Bostäder under året bland annat tryckt upp historiska bilder från 1970-talets Akalla och Husby och placerat ut i fastigheter i området. Under Husbyfestivalen kommer bilderna att finnas utställda i Folkets Husby från 14.00, för att alla ska få en chans att se dessa vackra foton.

Husbyfestivalen är Svenska Bostäders egen streetfestival med mat, musik, kultur, sport och mycket mer. Ett fullspäckat scenprogram samsas med aktiviteter riktade mot barn i alla åldrar och i idrottsområdet kan man testa olika sporter. Mat och dryck från hela världen finns på plats och det arrangeras även en loppmarknad för Husbybor som anmält intresse.

Hela programmet och alla aktiviteter finns på www.husbyfestival.se.

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i över 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 28 000 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.