AI, VR och digitala lösningar: Det siar svenskarna om framtidens arbetsplats

Att vi lever i en tid där hemarbete är lika normalt som kontorsarbete håller nog de flesta med om. Men var är arbetsplatsen om 10 år? En ny Novusundersökning på uppdrag av ISS har låtit svenskarna säga sitt om vad som är viktigt på framtidens arbetsplats.

En klar majoritet, 76 procent, av svenskarna tror att vi kommer arbeta fler dagar hemifrån under de kommande tio åren jämfört med idag. Ett resultat av detta tror hälften av respondenterna blir att relationerna blir sämre till både kollegor och chefer, samt ett minskat intresse för sociala sammanhang med kollegor.

Med fler dagar hemifrån i sikte, och relationer som till följd av detta påverkas, finns det åtgärder som svenskarna önskar se på hemmakontoret. Majoriteten önskar digitala lösningar som underlättar kommunikationen i arbetet, 13 procent önskar dessutom digitala lösningar för social interaktion med kollegor.

- Varannan svensk uppger att digitala lösningar kommer att vara viktigast på framtidens arbetsplats, och i takt med att de kommande årskullarna gör intåg i arbetslivet kan det vara relevant för företag att våga utforska det digitala arbetslivet för att locka till sig talanger. Vi ser en stark framväxt av verktyg som är AI eller VR-baserade. Trots att vi fortfarande på många sätt är i startgroparna är det hjälpmedel som många branscher behöver utforska, säger Andreas Thorling, vd på ISS Sverige.

Vid frågor kontakta:
presskontakt@se.issworld.com
+46 (0)734-36 68 08

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av ISS Facility Services. Totalt har 1 050 svenska kontorsarbetare med möjlighet till hemarbete, i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen via en webbenkät. Undersökningen är riksrepresentativ med deltagare från Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under februari 2023.

Bilaga:

Tror du att fler eller färre tjänstemän kommer att arbeta hemma om 10 år jämfört med idag?

Fler

76 %

74 %

78 %

76 %

73 %

74 %

78 %

77 %

Oförändrat

16 %

Färre

6 %

Vad tror du att hemarbete kommer att ha för effekt på företagskulturen i stort?

60+ år

Att man blir mindre intresserad av sociala sammanhang eller andra aktiviteter inom företaget

49 %

56 %

42 %

51 %

Att relationen till chef och kollegor försämras

53 %

49 %

40 %

Att jämställdheten mellan kvinnor och män kommer att påverkas till det negativa

13 %

Att jämställdheten mellan kvinnor och män kommer att påverkas till det positiva

6 %

Att relationen till chef och kollegor förbättras

2 %

1 %

Inget av ovanstående

17 %

Vad om något, kommer vara viktigast för dig på hemmakontoret i framtiden?

60+ år

Digitala lösningar som underlättar kommunikationen med mina kollegor/chef i arbetet

54 %

53 %

47 %

Ergonomisk arbetsplats i hemmet (höj- och sänkbart skrivbord, kontorsstol, ljus)

61 %

58 %

41 %

Social interaktion med mina kollegor via fysiska möten (AWs, middagar, aktiviteter)

45 %

46 %

42 %

41 %

Ersättning för kontorsmaterial/förtäring (möbler, skärmar, kaffe, fika)

20 %

23 %

31 %

23 %

19 %

15 %

Social interaktion med mina kollegor via digitala lösningar (AWs, aktiviteter)

Inget av ovanstående

2 %

Kontakter

ISS är människorna bakom världens bästa platser - platser som fungerar, inspirerar och ger. I Sverige är vi över 6 000 medarbetare och finns i hela landet. Vi bidrar till att skapa välbefinnande och engagemang, minska miljöpåverkan och vårda fastigheter. Vi gör det genom att kombinera data, insikter och utmärkt service på kontor, industrilokaler, sjukhus och andra platser runt om i världen. Globalt är vi cirka 350 000 medarbetare.