Svensk Handel lanserar program för att stärka handelns konkurrenskraft

Dela

Minskat konsumtionsutrymme i kombination med en rekordsvag krona skapar stora utmaningar för svenska handelsföretag. Samtidigt ökar den utländska konkurrensen och behovet av reformer som långsiktigt stärker svenskt näringsliv i allmänhet och handelsbranschen i synnerhet. För att värna företag och jobb inom handeln lanserar Svensk Handel ett nytt Näringspolitiskt program med en rad reformer för att stärka svenska handlares konkurrenskraft.

Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och drygt var tionde person som har ett jobb att gå till arbetar inom handeln. Totalt handlar det om cirka 600 000 jobb. Det pressade ekonomiska läget har inneburit försäljningen sjunkit som en sten och handeln befinner sig i en lågkonjunktur. Läget är mycket tufft för många företag. Svensk Handel anser att behovet av reformer är stort – såväl på kort sikt för att dämpa krisen, som på längre sikt för att stärka svensk konkurrenskraft.

- Konkurrensen inom handeln sker globalt men priserna sätts lokalt. Idag tvingas svenska handelsföretag bära högre arbetskraftskostnader, högre skatter och ett tuffare regelverk. Vi vill se konkurrens på lika villkor, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

40-tal reformer för stärkt konkurrenskraft

Svensk Handels nya näringspolitiska program innehåller förslag på ett 40-tal reformer. Det handlar om att stärka den svenska handelns internationella konkurrenskraft, gynna företagens ambitiösa hållbarhetsarbete och ta krafttag för en trygg och säker handel.  

- Vi har högt ställda förväntningar på regeringen. Vi efterlyser en företagsvänlig politik som fokuserar på att ge rätt förutsättningar för handeln. Det är den bästa medicinen för att behålla de jobb vi har men också för att på sikt skapa nya friska jobb, säger Martin Kits.  

Svensk Handel vill bland annat se:

  • Sänkta arbetsgivaravgifter.
  • Konkurrens på lika villkor - höjda krav på online-marknadsplatser.
  • Avskaffad mängdrabatt - upprepad brottslighet ska straffas hårdare.
  • Effektiviserat tillträdesförbud.
  • Slopad moms på second hand produkter.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om Svensk Handel

Svensk Handel är arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. I dag förbättrar vi villkoren för drygt 9 000 handlare. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel är en del av Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

Pressinbjudan till D-Congress 2025 – utsålt evenemang28.2.2025 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Sista chansen att ansöka om pressackreditering till D-Congress i Göteborg nästa vecka. Idag tog biljetterna för vanliga deltagare slut, så vi kan utlova ett utsålt evenemang. Svensk Handel är glada över att återigen öppna upp dörrarna till norra Europas största handelsevent – D-Congress. Under huvudtemat ”Bridging Borders – Building Futures” kommer internationella toppnamn dela scener med några av Sveriges mest framstående företagare och politiker kring några av branschen – och samhällets- mest brinnande frågor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye