Ny EU-arbetsrättsjurist till Industriarbetsgivarna

Charlotta Steinwall har rekryterats till Industriarbetsgivarna som arbetsrättsjurist och förhandlare med särskilt ansvar för internationella arbetsgivarfrågor.

Charlotta Steinwall kommer närmast från rollen som EU-arbetsrättsjurist på Svenskt Näringsliv och arbetade dessförinnan på Industriarbetsgivarna. Hon har nu kommit tillbaka till Industriarbetsgivarna då hon tillträdde tjänsten den 17 augusti.

-Jag är mycket glad över att komma till Industriarbetsgivarna och för särskilt ansvar för internationella arbetsgivarfrågor. Det är viktigt för Industriarbetsgivarna som arbetsgivarorganisation att påverka i EU. Majoriteten av den lagstiftning som påverkar Sverige kommer från EU, säger Charlotta Steinwall.

- Nya regler ska medföra ett mervärde för företagen och inte bara innebära en ökad administrativ börda. Nya regler måste vidmakthålla eller förbättra företagens konkurrenskraft, inte försämra den. Det är syftet med en konkurrenskraftscheck, säger Charlotta Steinwall.

Med rekryteringen av Charlotta Steinwall stärker Industriarbetsgivarna både sin bevakning och sin röst i EU.

- Det är mycket uppskattat att Charlotta Steinwall nu kommer att ansvara för internationella arbetsgivarfrågor. Det är viktigt att värna den svenska modellen och vårt förhandlingsutrymme för att fortsätta kunna leverera medlemsnytta, säger Per Widolf, förhandlingschef Industriarbetsgivarna.

Om oss

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Industriekonomerna om räntebeskedet: ”Rimligt att Riksbanken nu signalerar att räntan kan komma att sänkas tidigare”1.2.2024 10:34:50 CET | Pressmeddelande

Riksbanken kom i dag den 1 februari med besked om att lämna styrräntan oförändrad (4,0) . ”Det är rimligt och väntat att Riksbanken signalerar att styrräntan troligen kan sänkas tidigare än vad de hade i bedömningen i november. Räntebanan från november ansåg vi, Industriekonomerna, vara allt för stram”, säger Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna.

Industriarbetsgivarna om klimathandlingsplanen: bra att regeringen prioriterar jobben och konkurrenskraften21.12.2023 13:05:20 CET | Pressmeddelande

Industriarbetsgivarna har tagit del av regeringens klimathandlingsplan i samband med dagens pressträff. Som en av de tre pelare klimathandlingsplanen ska utgå ifrån lyfts konkurrenskraft och attraktiva jobb. ”Ska industrin lyckas ställa om måste ramvillkoren komma på plats, det handlar om energi, tillstånd och kompetensförsörjning. Konkurrenskraften är utmanad, ytterst handlar det om att säkra jobben”, säger Per Hidesten vd Industriarbetsgivarna.