Spanska Turistbyrån

TOLV KOCKAR FRÅN OLIKA LÄNDER TÄVLAR I VALENCIA OM ATT LAGA VÄRLDENS BÄSTA PAELLA

Dela

Den 20 september äger eventet Internationella Paelladagen rum för fjärde gången. Då hyllas den här ikoniska valencianska rätten som har erövrat smaklökar världen över. Valencias gastronomi får ett erkännande genom det här mycket speciella evenemanget.

Visit Valencia

Paellan är den mest universella paradrätten i Valencias kök, och en stolthet för regionens invånare. Utöver recept och ingredienser uppmärksammas paellans internationella storhet. Det är en rätt med enkelt ursprung, som har blivit till en gränsöverskridande symbol i världsgastronomin.

I den här fjärde upplagan av World Paella Day vill man fira på ett inkluderande sätt. Spanien är värdland,  men det finns inga officiella sponsorer. Arrangörerna  bjuder in varumärken, kändisar, institutioner och enskilda personer eller organisationer att delta i evenemangets officiella firande. Budskapet är tydligt. Eftersom paellan är universell måste dagen man firar den också vara global!

Inom ramen för firandet kommer tolv kockar från olika länder att mötas i Valencia. På World Paella Day Stage tävlar de om priset för världens bästa paella. Tävlingen hyllar både det universella i Valencias ikoniska rätt och det lokala köket. 60 kockar från 30 länder har ställt upp i årets upplaga. Slutligen kommer de tolv finalister som valts ut att tävla om första priset på Internationella Paelladagen. Finalisterna bjuds på en unik och intressant upplevelse. De får besöka betydelsefulla platser i Valencia, och lära sig mer om paellakulturen.

Sociala medier har också en viktig roll den här speciella dagen. Följarna kan få information och delta i konversationen genom World Paella Days officiella konton på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube.

Besök World Paella Days officiella webbplats för mer information: https://worldpaelladay.org/

Kontakter

Bilder

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.     

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

Läs mer om Spanien på spain.info och vår tidning på svenska upptackspanien.com.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye