Ökat intresse för solceller – nu erbjuder Elgiganten solpaneler i utvalda varuhus

Solceller är hett bland svenskarna. Enligt en färsk Sifo-undersökning svarar nära en av fem svenskar att de kommer köpa solpaneler under året, siffror som presenteras i årets rapport av Svenskar och hållbarhet 2023. Därför satsar Elgiganten nu på försäljning och rådgivning av solpaneler i samarbete med solenergibolaget Svea Solar.

Elgiganten erbjuder solcellsrådgivare i fyra utvalda varuhus i Helsingborg, Gävle, Uppsala och Malmö.

Solceller är den hållbara hushållsinvestering som flest svenskar, nära hälften, är intresserade av att köpa. Störst är intresset bland radhus- och villaägare i Sverige. Det visar den senaste rapporten av Svenskar och hållbarhet 2023. Rapporten visar också att nästan en av fem svenskar tror att de kommer att investera i solpaneler redan under detta år. För att möta efterfrågan gör Elgiganten nu en satsning på solcellsrådgivning i fyra utvalda varuhus i Helsingborg, Gävle, Uppsala och Malmö.

Att välja att installera solceller är ett sätt för konsumenten att sänka sin elräkning, samtidigt som man också gör klimatet en tjänst. För hemelektronikkedjan Elgiganten är det viktigt att lyfta fram teknik som förenklar, effektiviserar och är en del av lösningen i omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

- Solenergi är ett av de mest miljövänliga energialternativ man kan välja och som investering är det få saker som slår solceller rent ekonomiskt, om man är husägare. Därför är det naturligtvis jätteroligt att vi nu kan erbjuda detta och vara rådgivare åt våra kunder vid dessa inköp, säger Tony Ottebjer-Winkler, drift - och hållbarhetschef på Elgiganten.

Satsningen på solpaneler sker i samarbete med ett av Europas mest snabbväxande solenergibolag, Svea Solar, som huvudsakligen har sin försäljning online. Elgigantens fyra varuhus blir ett komplement där konsumenter kan köpa solpaneler och dessutom få hjälp av utbildade solcellsrådgivare på plats. I Elgigantens varuhus kan kunderna investera i en helhetslösning med solpaneler, batterier och elbilsladdare.

Om rapporten Svenskar och hållbarhet 2023

Undersökningen är gjord i samarbete med Elgiganten och Öresundskraft. Undersökningen innefattar svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 70 år som under april och maj 2023 intervjuats ur Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.  Länk till rapporten Svenskar och hållbarhet 2023.

Om Svea Solar

Svea Solar är ett av Europas mest snabbväxande cleantech-bolag och Sveriges största solenergibolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar Svea Solar solparker. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i Sverige, Tyskland, Spanien, Belgien och Nederländerna.