CUPRA presenterar DarkRebel ihop med sitt bästa resultat någonsin

CUPRAs utställningsbil DarkRebel hade världspremiär på den internationella bilsalongen IAA 2023 i München. Samtidigt rapporterade CUPRA ett rekordresultat med en global ökning av leveranser på över 60%.

• CUPRA DarkRebel representerar den mest provokativa designen från CUPRA, skapad i samarbete med CUPRA Tribe genom märkets virtuella Hyper Configurator.
  • CUPRA har hittills levererat 150 000 bilar under 2023, en ökning med 60% jämfört med samma period förra året.
  • Utmanarmärket arbetar med att etablera sig på den nordamerikanska marknaden som en del av sin globala expansion.

Under den internationella bilsalongen IAA 2023 i München meddelade CUPRA att de hittills under 2023 har levererat över 150 000 bilar globalt. Detta innebär en ökning på över 60% jämfört med föregående år och bekräftar CUPRAs ställning som ett av de snabbast växande bilmärkena i Europa.

Driven av framgången med CUPRA rapporterade SEAT S.A. rekordstarka finansiella resultat under första halvåret 2023. Företaget uppnådde ett rörelseresultat på 371 miljoner euro, vilket är 468 miljoner euro mer än under samma period föregående år. Avkastningen på försäljningen har fortsatt att öka och är nu uppe i 5,0 procent, en förbättring jämfört med -1,8 procent under första halvåret 2022. Dessa resultat är en följd av framgången med CUPRA Formentor, som är den mest sålda modellen i sitt segment, och den helt eldrivna CUPRA Born, som har fördubblat sin försäljning under 2023. Sedan starten har över 400 000 CUPRA-fordon sålts, varav mer än 25% bara under första halvåret i år.

CUPRA har också levererat starkt på svenska marknaden. Under augusti månad ökade leveranserna med 59% jämfört med samma månad föregående år, hittills har de totala leveranserna under året ökat med 15% jämfört med samma period föregående år. Flest leveranser under augusti månad stod 100% eldrivna CUPRA Born för med en ökning på hela 45%, övriga modeller så som CUPRA Formentor, Leon och Ateca kan också presentera kraftigt ökade leveranssiffror.

På IAA i München såg vi även världspremiären av den nya utställningsbilen DarkRebel, som utmanar gränserna för design och prestanda och ifrågasätter hur bilar kommer att skapas för framtida generationer av förare.

Över 270 000 CUPRA Tribe-medlemmar, inklusive FC Barcelona-spelare som Alexia Putellas, Marc ter Stegen, och skådespelaren Daniel Brühl, har bidragit till designen av CUPRA DarkRebel i den virtuella konfiguratorn Hyper Configurator. Datat har sedan samlats in för att skapa den slutgiltiga designen av CUPRA DarkRebel, som nu har gått från det virtuella till den verkliga världen med avtäckningen av den fysiska versionen på IAA i München.

Wayne Griffiths, VD för CUPRA: "Tack vare CUPRAs Tribe-medlemmars passion och kreativitet har vi kunnat förvandla vår hittills kraftfullaste besatthet till en fysisk verklighet. CUPRA DarkRebel är den mest provokativa tolkningen av CUPRAs design. Den är en rebell med ett syfte: att bevisa att framtida elbilar kan vara sportiga, sexiga och känslosamma."

Den 100% eldrivna tvåsitsiga sportbilen med shooting brake-design speglar CUPRAs passion och nyskapande mindset.

Enligt Jorge Díez, designchef på CUPRA: "DarkRebel representerar det ultimata uttrycket av vårt CUPRA-DNA, men nu utan gränser. Det är en bil med ett enda uppdrag: att boosta dina känslor."

Under IAA bekräftade Wayne Griffiths också att CUPRA planerar nästa steg i sin globalisering, efter den framgångsrika lanseringen av varumärket i Australien förra året.

”CUPRAs ambition är att vara ett verkligt globalt varumärke, därför arbetar vi med att etablera oss på den nordamerikanska marknaden. Våra planer går i en positiv riktning, och jag är övertygad om att vi har rätt strategi på plats för att göra CUPRA till en framgångssaga i Amerika", avslutade han.

CUPRA kommer att vara närvarande på flera platser i München under IAA:

• CUPRA Open Space kommer besökarna att ha möjlighet att se CUPRA DarkRebel Showcar tillsammans med CUPRA Tavascan, CUPRA Raval och CUPRA UrbanRebel Racing.
  • The SUMMIT kan besökare träda in i CUPRA Metahype med VR-glasögon och även se CUPRA Tavascan.
  • CUPRA Experience Center kommer att erbjuda press och media möjligheten att testa CUPRA Exponential Experience och se den nya CUPRA Formentor VZ5 BAT x ABT, utvecklad i samarbete med partnern ABT.

CUPRA är en okonventionell utmanare som förenar stimulerande design, elektrifiering och prestanda för att inspirera världen från Barcelona. CUPRA, som lanserades 2018, har sitt huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona, dessutom har CUPRA ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

CUPRA bevisar att elektrifiering och prestanda är en perfekt match, och 2022 nådde varumärket nya höjder med över 150 000 levererade fordon. Varje lansering av en ny modell har markerat en milstolpe när det gäller att definiera varumärkets karaktär, en utmanande och originell design: CUPRA Ateca, en unik modell i sitt segment, CUPRA Leon, den första elektrifierade modellen tack vare plug-in hybrid teknik, CUPRA Formentor, den första modellen som utvecklats exklusivt av märket, och företagets mest sålda fordon hittills; och CUPRA Born, märkets första 100% eldrivna modell.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. CUPRA är den enda biltillverkaren som deltar i EXTREME E- och Formula E-racingtävlingarna. CUPRA Tribe består av en grupp ambassadörer som vill vara drivkraften för förändring. Bland dess medlemmar finns svenska motorsportstjärnan Klara Andersson, gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och samt tvåfaldigt Ballon d'Or- och Best FIFA Award-vinnaren Alexia Putellas.