Svenska Kyrkans Unga firar 30 år med en jubileumsfest

I 30 år har Svenska Kyrkans Unga arbetat för barn och ungas plats i kyrkan, hållbarhet och demokrati. Det firas med en jubileumsfest i och runt Skara domkyrka 9 september.

I år är det 30 år sedan Svenska Kyrkans Unga bildades av främst Ansgarsförbundet och Kyrkans ungdom. Ungdomsorganisationen engagerar idag många ungdomar och arbetar än i dag med frågor som var viktiga när organisationen bildades - barn och ungas plats i kyrkan. Från det tidigare förbunden finns en tradition att vilja verka för en bättre värld. Miljöfrågor som drevs då var oftast begränsade till biologiska frågor men klimatfrågan idag är mer en global angelägenhet.

Verksamheten för barn och unga sker i vardagen lokalt. Distriktet arrangerar läger och arrangemang men också utbildningar i bland annat demokrati. Flera år innan barnkonventionen blev svensk lag år beslutades att barnkonsekvensanalys ska göras inför beslut i Svenska kyrkan. Något som varit möjligt tack vare Svenska Kyrkans Ungas uthålliga arbete med att inkludera barn och unga i demokratiska processer i Svenska kyrkan.

-För 30 år sedan grundades Svenska Kyrkans Unga, tanken var en organisation som rymmer all typ av verksamhet för barn och unga som kyrkan bedriver. Så har det blivit, här i stiftet arrangeras alltifrån friluftsläger och körhelger till stiftsmästerskap i volleyboll och i centrum finns tron. Vi är många som fostrats i demokrati,. fördjupat vår tro och bildat livslånga vänskapsband i den här organisationen. Det ska vi fira på lördag, säger Lisa Gerenmark, stiftskonsulent för Svenska Kyrkans Unga i Skara stift.

Lördagens firande pågår i Skara hela dagen med olika aktiviteter som exempelvis hoppborg, pyssel, täljning, trolleri och tårtkalas! Däremellan firas en jubileumsmässa 12.00 som leds av biskop Åke Bonnier. Svenska Kyrkans Unga har en utställning i domkyrkan med start 9 september och som sedan kommer finnas kvar september månad ut.

-Att vara en del av en organisation som fanns innan jag levde och vara med att skapa framtiden för den, det är en mäktig känsla och det är just den känslan vi kommer att fira på lördag! Svenska Kyrkans Unga har funnits i 30 år och värnat om barn och ungas plats i kyrkan. Det är det vi ska fira tillsammans och blicka emot framtiden, säger Axel Lindgren, ordförande i Svenska Kyrkans Unga i Skara stift

Hela programmet för 9 september finns här!

Mer infomation finns på Svenska Kyrkans Ungas hemsida.

62 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning och kyrkounderhållsbidrag till kyrkliga kulturarv26.4.2024 17:07:41 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka kyrkor i Skara stift som beviljats bidrag till renoveringar 2025. Det handlar om ca 47 miljoner kronor i kyrkoantikvarisk ersättning som stiftsstyrelsen fördelat till antikvariskt motiverade åtgärder, med syfte att det kyrkliga kulturarvet ska förvaltas för framtiden. Dessutom fördelas ytterligare drygt 15 miljoner i kyrkounderhållsbidrag, som är ett inomkyrkligt bidrag.