Pressinbjudan: Den stora vindkraftssatsningen i Sunne står klar

Nu tas de sista vindkraftsverken i Tekniska verkens stora satsning i Sunne i drift. Den 13 september invigs 10 vindkraftsverk på Fryksdalshöjden och Norra Länsmansberget. Tillsammans kommer de att producera 170 GWh per år, vilket motsvarar hushållsel för cirka 28 000 villor.

Vindkraftsparken är en av två parker som Tekniska verken byggt i Sunne. Sedan tidigare finns 13 vindkraftsverk på Häjsberget och Södra Länsmansberget, som inviges under 2020 och nu samägs med Bixia Gryningsvind och Växjö energi. Produktionen från alla 23 vindkraftsverk kommer sammanlagt att vara cirka 350 GWh per år.

Satsningen i Sunne är ett steg i att utöka andelen återvunnen och förnybar elproduktion, och är helt i linje med Tekniska verkens vision att bygga världens mest resurseffektiva region.

Tid: 13 september, 10.00-13.00
Plats: Fryksdalshöjden 5, Sunne. Det är vid det första vindkraftsverket på norra sidan av väg 238, F5, som invigningen kommer att vara.

På plats under invigningen finns:

Henrik Valent, affärsenhetschef Vindkraft, Tekniska verken
Klas Gustafsson, tillförordnad vd, Tekniska verken

För mer information, kontakta gärna:

Henrik Valent, affärsenhetschef Vindkraft, Tekniska verken
E-post: henrik.valent@tekniskaverken.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.