Egendomsförvaltningar studerar hyggesfritt i Jämtland

Tisdag 12 september samlas Svenska kyrkans egendomsförvaltningar i Jämtland för att besöka några skogar där hyggesfria avverkningsmetoder används. Med på samlingen är även förre landshövdingen Göran Enander som har kyrkostyrelsens uppdrag att utreda Svenska kyrkans skogsbruk.

Glänthuggningen i Föllinge, del av ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet och Härnösands stift. Foto: Jan-Olof Eriksson Foto: Jan-Olof Eriksson

Exkursionen inleds i Föllinge med visning av skogsområden där hyggesfria avverkningsmetoder har använts och en genomgång av de erfarenheter det gett. Deltagarna kommer även att besöka ett nyanlagda försöksområde för hyggesfritt skogsbruk, ett projekt som Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) genomför i samarbete med Härnösands stift, och som kommer att jämföra flera olika hyggesfria metoder.

På eftermiddagen fortsätter exkursionen till ett skogsområde i Mattmar med äldre tall som avsatts för produktion av kvalitetsvirke för underhåll av kulturbyggnader. Därefter görs ett besök vid Mattmars medeltida kyrka där spåntaket tidigare renoverats med kvalitetsvirke. Timmermannen Anders Nilsson delar med sig av sitt kunnande kring de krav som ställs på virke för kulturbyggnadsvård.

Förutom tjänstemän och förtroendevalda i Svenska kyrkans egendomsförvaltningar deltar även utredaren Göran Enander i exkursionen. Göran Enander inleder under hösten sitt uppdrag att bena ut hur en så ekologisk, ekonomisk, social samt andlig och existentiell hållbar skogsförvaltning som möjligt ska säkerställas i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans 13 stift bedriver skogs- eller jordbruk i hela landet. Varje stift har en egendomsförvaltning som sköter arbetet och som styrs av förtroendevalda. Det är egendomsförvaltningarnas samarbetsorgan (ENSO) som möts i Jämtlandsskogarna tisdag till onsdag nästa vecka.
– Det är första gången som ENSO gör en gemensam exkursion och vi är mycket glada att våra kollegor i de andra stiften vill komma och ta del av det utvecklingsarbete som pågår här i Jämtland, säger Hans Åsling, ordförande egendomsnämnden i Härnösands stift.

Onsdagförmiddag avslutas studieresan med ett besök i Åre centrum, som nyligen drabbades av stora erosionsskador. Bland annat kommer Åre kommuns arbete med klimatanpassning att föredras.

För mer information: Max Enander, stiftsjägmästare, 070-527 37 71

Bilder

Ladda ned bild
Hans Åsling, ordförande i egendomsnämnden i Härnösands stift. Foto:Härnösands stift