Spoon utvecklar erbjudandet - storsatsar på film

Film flyger – överallt. På sociala medier, på tv, på event och på streamingtjänsterna. Men för att lyckas skapa rörligt innehåll som träffar rätt krävs det rejält med kompetens bakom spakarna. Därför har Spoon Göteborg under året rekryterat en rad nya talanger och är nu en fullservicebyrå inom film.

Det finns många anledningar till att satsa på just rörlig kommunikation. Alla budskap kan förpackas i en video och film är ofta starkare än text när det handlar om att förmedla såväl information som känslor. Om det görs på rätt sätt så fångar video dessutom användarnas intresse bättre än annat innehåll i sociala medier-flödet. Alla plattformar fortsätter också att satsa på och premiera video.

- Därför är det optimalt för våra kunder att använda sig av filminnehåll. Video i sociala kanaler ger värdefull data om målgruppens intresse. Filmer som kan konsumeras direkt på plattformen är ett mer kostnadseffektivt sätt att få ut sitt budskap om vi jämför med att driva trafik till en artikel på en landningssida till exempel, säger Axel Lindqvist, creative director video på Spoon och ansvarig för den nya filmgruppen i Göteborg.

Fullservicebyrå inom film – där allt finns inhouse

Under året har Spoon Göteborg  gjort ett antal rekryteringar för att bredda och vässa sin kompetens inom film. Filmavdelningen består nu av allt från filmproducenter och regissörer till 3D-artister, produktions- och projektledare samt sociala medier-filmkreatörer.

- De senaste åren har videoproduktioner stått i centrum för det mesta vi gör i Göteborg. Nu tar vi klivet fullt ut och satsar ännu mer på området. Vår usp är att vi är starka hela vägen från strategi och kreativ idé till leverans. Vi kan göra allt inhouse, säger Sanna Kindmark, kontorschef på Spoon i Göteborg.

Storytelling möter 3D

Spoon har sett en växande efterfrågan inom 3D och har därför valt att satsa särskilt på området.

- Det som är så spännande med 3D är att vi inte längre är begränsade till den ”fysiska” världen. Jag gillar skarpt Spoons mix av att jobba med både det dokumentära berättande och fiktion. Nu när vi nu satsar på 3D kan vi lättare skapa kommunikation som ligger precis däremellan. Vi har total kreativ frihet ur ett kompetensperspektiv, säger Axel Lindqvist.

Filmteamet på Spoon Göteborg:

Axel Lindqvist, creative director video
Nicklas Lärka, senior videoproducent och regissör
Moa Carlsson, videoproducent
Tobias Friberg, 3D and motion director
Grim Friberg, 3D and motion director
Lisa Broberg, social media content creator
Fredrik Månsson, produktionsledare
Frida Stahre, projektledare inom film
Daniel Persson, distribution och videosupport

Bilder

Spoon är en strategisk och kreativ byrå som använder redaktionella metoder och berättande för att skapa innehåll som engagerar, konverterar och bygger varumärken.

Spoon har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Helsingfors och London. Vi är dessutom en del av den medarbetarägda byrågruppen People People People.

Besök vår hemsida

Följ Spoon