Sämre affärsläge än normalt för Teknikindustrin

Index för affärsläget för teknikindustri i Sverige fortsätter minska under tredje kvartalet och hamnar lägre än normalnivå. Det senaste årets globala ränteuppgång påverkar affärsläget negativt. Positivt är att orderingången ökar för transportmedelsindustrin. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets tredje kvartal.

Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Index över teknikindustrins sammantagna bedömning av affärsläget minskar och hamnade något lägre än normalindex 100. Sveriges teknikindustri följer därmed som vanligt affärsläget för teknikindustri i Euroområdet.

– Efterfrågan på teknikindustrins produkter är cyklisk och den fortsätter att avta efter uppsvinget som startade andra halvåret 2020, säger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Bidraget till ökad orderingång sammantaget kommer från transportmedelsindustrin. Samtidigt slår den senaste tidens globala ränteuppgång negativt på orderingången för tillverkare av investeringsvaror. Ett sämre affärsläge för sluttillverkare av investeringsvaror har också inverkat negativt på orderingången för dess underleverantörer.

– Ränteuppgången har också medfört att raset i orderingången för leverantörer till byggindustrin från Sverige fortsatt, säger Bengt Lindqvist.

Förutom tillverkare av elmaskiner/elapparatur visar övriga delbranscher samt samtliga grupper av leverantörer en minskad total orderingång jämfört med föregående kvartal.

Andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande visar en liten minskning

Bristen på yrkesarbetare minskar något. I liten omfattning ökar bristen på ingenjörer jämfört med föregående kvartal. Samtidigt är bristen på ingenjörer fortsatt lägre jämfört med all-time high under andra kvartalet förra året. Andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande minskar sammantaget från 47 till 44 procent men med variationer inom delbranscher.

Teknikföretagens konjunkturbarometer för tredje kvartalet omfattar bedömningar från 502 företag med en försäljning på sammanlagt 952 Mdr SEK, varav 81 procent säljs på exportmarknader.

Teknikföretagens barometer utges i mars, juni, september och december.

Dokument