Magnus Tell ny aktiechef på Alecta

Alecta har anställt Magnus Tell som ny aktiechef med ansvar för aktieanalys och aktieförvaltning. Magnus är idag aktiechef på Tredje AP-fonden (AP3). Han tillträder senast den 28 november.

Magnus Tell
Magnus Tell. Fotograf: Peter Phillips Peter Phillips

Magnus Tell har tidigare bland annat varit ansvarig för aktiestrategi på ABG Sundal Collier i Stockholm, samt förvaltare och strategiansvarig på Deutsche Bank och Arrowgrass Capital Partners i London och New York.

Alectas aktieportfölj uppgår till ca 450 miljarder kronor, fördelat över Europa och USA, med tyngdpunkt i Sverige och Norden. Alectas totala förvaltade kapital uppgår till 1 210 miljarder kronor.

”Jag är mycket glad att vi nu har rekryterat Magnus som ny aktiechef. Hans kompetens och ledaregenskaper kommer bidra till att stärka organisationen och återuppbygga förtroendet för Alectas kapitalförvaltning”, säger Peder Hasslev, VD Alecta.

Rekryteringen har letts av Alectas HR-chef och stämts av med nytillträdd VD, i väntan på att ordinarie kapitalförvaltningschef tillträder. Denne har informerats om och bekräftat rekryteringen.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,8 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.