Läkarförbundet kommenterar regeringens budgetbesked

Läkarförbundet välkomnar regeringens besked om nya och förändrade statsbidrag till vården. Men förbundet påpekar att det i slutänden är regionerna som styr vården och det är deras prioriteringar som avgör vårdens förutsättningar i slutänden.

Läkarförbundet konstaterar att dagens besked om nya och förändrade statsbidrag till vården inte innebär någon dramatisk förstärkning till sjukvårdens ekonomi. Men förbundet tycker att det är positivt att regeringen tydligt markerar att vårdplatsbristen, vårdköerna, kompetensförsörjningen och primärvården är prioriterade områden. Sofia Rydgren Stale, ordförande i Läkarförbundet, betonar att regionerna nu måste prioritera samma områden om regeringens satsningar ska ge avsedd effekt.

- Staten och regionerna måste ro åt samma håll om det ska bli fler vårdplatser, kortare vårdköer och en god arbetsmiljö för personalen, säger Sofia Rydgren Stale i en kommentar.

Läkarförbundet välkomnar också sjukvårdsministerns viljeinriktning om att komma bort från ”pressmeddelande-pengar” och minska regionernas administrativa börda gällande statsbidragen. Här krävs också uthållighet över tid.

- Vi har inte sett hela budgeten än, men vi vill påminna om att när de nuvarande regeringspartierna var i opposition krävde de ”en exceptionell kraftsamling” för vården. Den väntar vi fortfarande på, säger Sofia Rydgren Stale.