Sverige i EM-final i amerikansk fotboll mot Österrike på Behrn Arena i Örebro

Lördagen den 16 september spelar Sveriges juniorlandslag i amerikansk fotboll EM-final mot Österrike på Behrn Arena i Örebro. Finalen är den tredje raka mellan Sverige och Österrike och efter att Österrike vunnit de två senaste finalerna finns på lördag möjligheten till ett efterlängtat svenskt EM-guld på hemmaplan.

– Det är en fantastisk känsla att få möjligheten att tävla om ett EM-guld på hemmaplan. Österrike är en svår motståndare, de har en lång och framgångsrik tradition inom amerikansk fotboll och spelar en disciplinerad och effektiv fotboll. I flera år har de varit närapå omöjliga att besegra men vi har närmat oss och i finalen förra året skakade vi om dem ordentligt. Nu har vi fördel av hemmaplan och vi kommer väl förberedda till finalen. Vi är redo och ser fram emot möjligheten att få skriva historia på lördag, säger Sveriges förbundskapten Sebastian Brinkenfeldt.

EM-finalen 2023 blir den tredje raka mellan Sverige och Österrike i amerikansk fotboll för juniorer. 2019 vann Österrike mot ett chanslöst Sverige med 28–0 i italienska Bologna. Under fjolåret fick Sveriges juniorlandslag ett kvitto på att man under ledning av förbundskapten Sebastian Brinkenfeldt närmat sig Österrike – på hemmaplan i Wien vann Österrike EM-finalen 2022 med endast tre poäng, 13–10.

Nu får Sverige chansen att närma sig ytterligare och denna gång spelas finalen på Sveriges hemmaplan. Lördagen den 16 september kl. 16 sparkar mötet mellan Sverige och Österrike av på Behrn Arena i Örebro och några av Europas bästa unga amerikanska fotbollsspelare på herrsidan gör upp om EM-guldet.

Sverige tog sig till årets EM-final genom att besegra Danmark med 31–17 i semifinalen i Kristianstad. Österrikes väg till finalen togs genom att besegra Finland med 45–12 i Wien sin semifinal. Österrike har totalt tagit sex EM-guld i amerikansk fotboll på juniorsidan medan Sverige har vunnit en gång, år 2017.

Lördagens möte är det fjärde mellan Sverige och Österrike i amerikanska fotboll för juniorer. Österrike har vunnit samtliga fyra tidigare matcher mot Sverige, faktum är att Österrike inte har förlorat en landskamp i amerikansk fotboll på juniorsidan på 15 år.

Biljetter till lördagens EM-final säljs på Tickster och matchen livesänds på SWE3Play.se.

Sverige förlorade EM-finalen i amerikansk fotboll för juniorer 2023 mot Österrike i Wien med 10-13. På lördag möts lagen igen i en ny final, denna gången i Örebro. Foto: Peter Nilsson

Om oss

Premiär för Superserien 2024 – Sveriges högsta serie i amerikansk fotboll för herrar5.4.2024 11:25:36 CEST | Pressmeddelande

Efter en höst och vinter där intresset för NFL, den amerikanska proffsligan i amerikansk fotboll, varit rekordstort sparkar Superserien, Sveriges högsta serie i amerikansk fotboll för herrar, av nu till helgen. I årets serie deltar åtta lag där de regerande svenska mästarna Stockholm Mean Machines utmanas av AIK, Carlstad Crusaders, Kristianstad Predators, Limhamn Griffins, Tyresö Royal Crowns och Örebro Black Knights liksom av de regerande norska mästarna Oslo Vikings.