Ny kampanj ska befästa innebandy som folksporten i Sverige
Svensk Innebandys vision är att bli folksporten. Sedan 1981 har vi därför arbetat hårt med att låta sporten växa och inkludera fler. Nu lanseras en varumärkesbyggande kampanj som fokuserar på den glädje och gemenskap som innebandyn rymmer – Välkommen till folksporten.
![Foto: Svensk Innebandy](/data/images/public/3236077/3370307/04c075c9-ed40-47ec-b74f-a0d5f4c6c46e-w_720.jpg)
Svensk Innebandys vision är att bli folksporten. Med folksport menas en sport som tilltalar många och som är öppen för alla. Som är enkel och rolig så att många vill utöva den. Och som dessutom är underhållande att se på.
Därför lanserar Svensk Innebandy nu kommunikationskampanjen ”Välkommen till folksporten”.
– Svensk Innebandy växer och vi är den lagsport som återhämtat oss starkast efter pandemin. Extra glädjande är att vi den här säsongen har nytt rekord i antal kvinnliga licenser. Nu fortsätter vår resa mot att bli folksporten, säger Joakim Lindström, t.f. generalsekreterare på Svensk Innebandy.
I dokumentär stil visas unika historier från aktiva som berättar varför just de valt att bli en del av innebandyn.
– För mig betyder innebandyn gemenskap, glädje och allas lika rätt att få delta i en fritidsaktivitet. Oavsett vilka fysiska eller psykiska förutsättningar vi har. Vi har en härlig gemenskap, och är väldigt inkluderande, man får komma som man är. Vi sätter inga krav på att du ska vara efter en viss mall utan kom som du är. Det kommer bli grymt kul, säger Pontus Ydström som är aktiv i FBC Kalmarsund i en av kampanjfilmerna.
Totalt är det sju olika historier som tittarna får ta del av i kampanjen.
– Innebandy är en fantastisk sport. Fartfylld och underhållande. Men framför allt så ger den ett sammanhang och gemenskap för väldigt många, och det är just det som står i fokus i vår nya kampanj, säger Tero Marjamäki, kommunikationschef på Svensk Innebandy.
Kampanjen, som är tänkt att kunna användas under en längre tid, kommer att bland annat synas digitalt på tidningssajter och sociala medier med start i september. Välkommen till folksporten är ett steg i en långsiktig satsning på att stärka varumärket Svensk Innebandy med syftet att rekrytera och behålla.
Bakom kampanjfilmerna står Svensk Innebandys partner Passion Lab.
– Vi ville på riktigt visa att innebandy är den svenska folksporten. Sporten uppfanns i Sverige, och är de facto vår största utövaridrott. Vi ser fram emot att fortsätta bidra till att realisera innebandyns enorma potential i dess kraft att engagera människor i olika åldrar och nivåer och visa att innebandy är en gemenskap där alla är välkomna, säger Daniel Hegborn, strategiskt ansvarig på Passion Lab.
Se de olika kampanjenheterna här:
Hero-film: Välkommen till Folksporten – Hero Vad 30 sekunder Veteraner: Välkommen till Folksporten – Veteraner
Domare: Välkommen till Folksporten – Domare
Flicklag: Välkommen till Folksporten – Flicklag
Integration: Välkommen till Folksporten – Integration
Målvakt: Välkommen till Folksporten – Målvakt
Parainnebandy: Välkommen till Folksporten – Parainnebandy
Pojklag: Välkommen till Folksporten – Pojklag
Ladda ned bilder och filmer här: https://portals.wetransfer.com/portals/dde1b12b-3e7b-407c-ac4a-9cc57eace6af
Nyckelord
Kontakter
Tero MarjamäkiKommunikationschef, Svensk Innebandy
Tel:073-653 71 36Tero.marjamaki@innebandy.seDaniel HegbornStrategiskt ansvarig, Passion lab
Tel:0709 93 25 23daniel@passionlab.seInnebandy är en sport för alla och det ska vara enkelt att vara med. Alla ska kunna finna samma glädje i sporten oavsett förutsättning. Barn, ungdomar och motionärer ska känna likadant kring innebandy som dem som utövar den på elitnivå.
Över 500 000 svenskar spelar innebandy regelbundet i lag, på jobbet, med kompisar eller i skolan.
Det finns omkring 112 000 licensierade spelare och innebandyn är i dag Sveriges näst största lagidrott.
Följ Svensk Innebandy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Innebandy
Save the date – Upptaktsträffen för SSL och allsvenskan 2024/253.7.2024 08:46:16 CEST | Pressmeddelande
Den 12 september är det dags för Upptaktsträffen för Svenska Superligan och Allsvenskan säsongen 2024/25.
Svensk Innebandy tar Välkommen till folksporten på turné2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höstas lanserades Välkommen till Folksporten, som en del i vår vision att bli just folksporten, växa ännu mer och nå nya målgrupper. I och med säsongen 2023/24 har vi ökat och nått rekordsiffror. Men vi vill bli ännu fler. Därför åker Välkommen till Folksporten på turné med fem stopp, från juli till oktober, runt om i Sverige.
FSSL och SIBF överens – SSL-rättigheterna till Svenska Innebandyförbundet28.6.2024 12:00:07 CEST | Pressmeddelande
Svenska Superligan på dam- och herrsidan är innebandyns högsta nationella serie och lockar årligen ett stort intresse. Nu har Föreningen Svenska Superligan (FSSL) och Svenska Innebandyförbundet (SIBF) kommit överens om de kommersiella rättigheternas framtid för den högsta serien – från och med säsongen 2025/26.
Junior-SM 2025 arrangeras i Växjö31.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Innebandys ungdomsevenemang är mycket uppskattade av innebandypubliken. Säsongen 2024/25 återvänder ett av dessa till Växjö, det här då staden blir värd för Junior-SM 2025.
Nytt femårigt avtal tecknat med Unihoc29.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Innebandy och Unihoc har tecknat ett nytt långtgående avtal. Det nya avtalet sträcker sig över fem år med hållbarhet i fokus. Unihoc blir officiell leverantör till landslagen och partner till Svensk Innebandys ungdomsevenemang.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum