”Hej” för ökad trygghet i Stockholm

Svenska Bostäder vill bidra till att öka tryggheten i hela Stockholm. Ett enkelt sätt är att börja säga hej till sina grannar. Förra hösten uppmanade Svenska Bostäder alla stockholmare att ta några extra sekunder i vardagens möten och hälsa på sina grannar. Nu fortsätter arbetet med uppmaningen att ta hejet ett steg till och lära känna sina grannar lite bättre.

Svenska Bostäder lanserade i vintras begreppet ”hemokrati”, ett uppdaterat boendeinflytande. I våras gick bolagets vd Stefan Sandberg ut och frågade 24 000 hyresgäster vad de ville vara med och påverka. Frågan engagerade många och ett svar som återkom var möjligheten att kunna lära känna sina grannar bättre.

En hyresgäst uttrycker sig så här:

- Jag skulle önska att de gemensamma utrymmena kunde användas mera. I mitt område finns många och det vore bra om vi kunde bryta isoleringen av ensamhet och mötas i gemensamma lokaler där vi kan ta en fika ihop, spela något eget spel som man tar med sig eller studerar. Kanske hjälper någon annan som har det svårt osv. Tänker att otryggheten kunde brytas ännu mer av att folk lär känna varandra.

Grundat i detta önskemål och i Svenska Bostäders tidigare uppmaning ”Hej granne” – som syntes på stadsinformationstavlorna och i bolagets sociala medier hösten 2022 – kommer nu uppföljaren ”Lär känna din granne”.

Runtom på på stadsinfotavlor i Stockholm samt i Svenska Bostäders sociala medier och på bolagets webbplats under perioden 18 september till 1 oktober 2023 vill Svenska Bostäder uppmana till att lära känna sin granne. Svenska Bostäder bjuder också in hyresgäster till gårdsträffar under samma period. Där får man möjlighet att träffa varandra och Svenska Bostäders anställda och kanske starta en gårdsförening eller passa på att ge utvecklingsförslag.

- Det känns väldigt roligt att vi fått in så många synpunkter från våra hyresgäster och att flera av dem handlade om gemenskap och möjligheten att lära känna varandra bättre. Vi har lyssnat och de här gårdsträffarna är ett sätt att svara upp mot det önskemålet, säger Stefan Sandberg, vd på Svenska Bostäder.

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i över 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 27 000 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.