Frederiksborgs slotts magiska tak i nytt ljus
Frederiksborg Nationalhistoriska Museum kommer att iscensätta en serie spektakulära och konstnärliga ljusinstallationer på Frederiksborgs slotts vackra innertak. Till vardags kan taken ses i klassisk renässansstil. Med de konstnärliga ljusinstallationerna kommer slottets ikoniska tak att iscensättas på helt nya sätt.

I taken på Frederiksborgs slott, Nordsjälland, finns en hel värld av symboler där gudar, kungar, bönder och djur reflekterar tidigare världsbilder, mytologier och nationell romantisk känsla. I den experimentella audiovisuella installationen "Magiska tak – Frederiksborg x Dark Matters" lyser sex av de mest ikoniska taken på Frederiksborg upp och iscensätts för att framhäva historien, skönheten och de särpräglade egenskaperna hos varje tak genom insiktsfulla tolkningar och spektakulära projektioner och belysning skapade av den danska studion Dark Matters.
Från den 22 september till den 14 januari 2024 skapar "Magiska tak – Frederiksborg x Dark Matters" ett alternativt universum där besökare kan uppleva de sex utvalda taken på Frederiksborg på ett helt nytt och extraordinärt sätt. De berättelser som presenteras i utställningen spelas upp på besökarnas egna smartphones via Smartify-appen.
Ett antal framstående danska konsthistoriker, komiker, författare och tonsättare guidar besökarna när de lyfter blicken uppåt och erbjuder sina tolkningar av taken: konsthistorikern Bente Scavenius; astrofysikern och författaren Tina Ibsen; sångerska, låtskrivare och producent Lydmor; litteraturprofessor och författare Søren Frank samt skådespelaren och manusförfattaren Anna Neye bidrar alla till iscensättningen, deras röster och berättelser vävs in i ljudlandskap som är specifika för varje rum.
Till exempel kommer du att se Tycho Brahes himmelska kupol komma till liv. Förundra dig över hur ljuset får kroppar och djur att röra sig lockande med en magisk effekt, och låt en spegel som står på golvet ta dig direkt in i myten om Gefion som skapar Själland genom att plöja land ur Sverige. I Havsrumsrummet förstärker metalliskt ljus berättelser om havet, och på Sagotaket väcks en mängd satyrer, änglar och lejon till liv med lekfullt ljus och musik.
Efter den stora branden på Frederiksborgs slott 1859 var det nödvändigt att återskapa taken, och konstnärer och arkitekter kom med sina egna tolkningar av arkitektur och bildspråk baserade på de dominerande idealen från 1800-talet. De inspirerades av slottets ursprungliga renässanstak såväl som av andra tak i Europa - och flera av resultaten är präglade av bildspråket i den nationellt romantiska stilen som var framträdande i Danmark under mitten av 1800-talet.
Press
För ackreditering, en guidad tur och intervjuer med utställningschefen Mette Houlberg Rung och Dark Matters-teamet, vänligen kontakta kommunikationschefen Sara Juel Andersen via e-post: sja@dnm.dk eller telefon: +45 29747553. Pressmaterial finns tillgängligt på dnm.dk/presse
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder







Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum