Kommunal: Regeringens budget lämnar välfärden till sitt öde

Idag presenterade finansministern regeringens och Sverigedemokraternas gemensamma budget. Trots lågkonjunktur, en hög inflation, larm från kommuner, fackförbund och inte minst medarbetare i välfärden så lämnas välfärden till sitt öde. I tider av kris borde regeringen göra allt för att stärka välfärden. Nu blir det i stället nedskärningar.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal
Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Foto: Kommunal

- Finansministern säger att regeringens budget ska undvika en välfärdskris. Låt mig uppmärksamma finansministern på att krisen redan är här. Budgeten kommer inte i närheten av att täcka de hål som finns. Att lämna vår gemensamma välfärd åt sitt öde är ett svek mot medborgarna och riskerar den långsiktiga kompetensförsörjningen, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Beräkningar från SKR visar på att kommuner och regioner kommer göra underskott på 28 miljarder kronor under 2024. Regeringens budget lämnar med andra ord ett budgethål som motsvarar 15 388 undersköterskor, 7694 barnskötare och 2565 elevassistenter.

- Det här är inte siffror i ett Excel ark, ett underskott av den här magnituden får stora konsekvenser i folks vardag. Vi ser redan nu hur elevassistenter och barnskötare sägs upp och hur välfärdsarbetarna som blir kvar pressas allt hårdare. Det blir mindre tid för omsorg och omvårdnad, säger Malin Ragnegård.

Om oss

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.