Saco om höstbudgeten: Allt för kortsiktiga satsningar på utbildning och välfärd

Den höga inflationen har lett till kraftiga neddragningar i välfärden. Regeringens tillskott till kommuner och regioner är bra, men otillräckligt. Dessutom saknas långsiktiga satsningar på högskoleutbildning.

Håkan Regnér, chefsekonom Saco och Göran Arrius, ordförande Saco.
Håkan Regnér, chefsekonom Saco och Göran Arrius, ordförande Saco. Foto: Knut Capra Pedersen.

– Hela den ekonomiska politiken är för kortsiktig. Vi behöver mer långsiktighet och Slow Politics även i budgetarbetet, säger Göran Arrius, ordförande Saco.

Skatten på arbete behöver sänkas för att främja sysselsättning och antal arbetade timmar. Det är nödvändigt för att klara välfärdens finansiering. Därför är Saco positiv till regeringens föreslagna jobbskatteavdrag, men anser att det är nödvändigt att gå längre. Saco vill se en bred skattereform som tar ett helhetsgrepp om skattesystemet. Högre utbildning måste premieras.

Det är nödvändigt och välbehövligt att kommuner och regioner nu tillförs pengar, även om tillskotten är långt ifrån tillräckliga för att kompensera för inflationen och många års urholkning. Även här behövs mer långsiktiga lösningar.

– Utrymmet för effektiviseringar är för länge sedan förbrukat. Neddragningar försämrar välfärdens kvalitet och arbetsmiljön för alla medarbetare. Därför måste vi diskutera indexering av statsbidragen, säger Håkan Regnér, chefsekonom Saco.

Kompetensbristen är en stor utmaning för hela arbetsmarknaden. Investeringar i utbildning är en viktig lösning. För att det ska fungera krävs ett brett utbud av utbildningar för kompetensutveckling, i synnerhet i högskolan.

– Studentpengen behöver höjas. Det är bra med satsningar på ingenjörsutbildningen, men det är många fler utbildningar som är i behov av pengar, säger Håkan Regnér.

Dessutom behöver högskolan mer resurser för livslångt lärande, för att studentgrupper inte ska ställas mot varandra. Lärosätena har idag varken ekonomiska incitament eller långsiktiga resurser för att utveckla utbudet för yrkesverksamma.

Utbildning och kompetensutveckling är också en nyckel till den gröna omställningen. Klimatkrisen kräver att klimatfrågan genomsyrar politiken på många områden.

– Takten i den gröna omställningen måste öka och regeringen behöver använda ekonomiska styrmedel för att minska klimatpåverkan, säger Göran Arrius.

Fotograf: Knut Capra Pedersen.jpg

Saco, Sveriges akademikers centralorganisation, samlar närmare en miljon medlemmar i 21 fackförbund och driver akademikers intressen på arbetsmarknaden.