Träindustrin drabbas hårt när regeringen lämnar bostadsbranschen i fritt fall

I den värsta byggkrisen på 30 år så presenterar regeringen inga stora satsningar på att få upp byggandet. Trots starka påtryckningar från både fack och arbetsgivare och en ökning av antalet varslade anställda på med 223 % jämfört med förra året.

Foto av GS-förbundsordförande Per-Olof Sjöö, högupplöst, foto Lazze Öst
Foto av GS-förbundsordförande Per-Olof Sjöö, högupplöst, foto Lazze Öst Inga restriktioner, foto: Lazze Öst GS-facket

Ulf Kristersson säger ofta att han leder en ”handlingskraftig regering” med majoritet i riksdagen som kan få igenom sina budgetar. Trots detta råder total handlingsförlamning för att hantera den värsta byggkrisen på 30 år. Regeringen beskriver i sin egen budget hur byggtakten kommer att minska kraftigt kommande år.

Denna byggkris drabbar GS-fackets medlemmar hårt. Varslen har stigit med hela 223 % hittills i år sedan år 2022 och risken finns att det blir ännu värre. Därför fanns höga förväntningar bland våra medlemmar på att regeringen idag skulle presentera offensiva satsningar för att öka byggandet. Det skulle stärka Sverige genom att motverka bostadsbristen, sänka utsläppen i byggbranschen och skapa fler jobb på glesbygden genom att öka den klimatvänliga träbyggnationen.

Den enskilt största satsning som regeringen väljer att gå fram med är ett marginellt höjt ROT-avdrag som GS-facket kommenterat tidigare.  Men riktiga satsningar lyser med sin frånvaro.

- Hela branschen ropar efter kraftfulla reformer. Våra medlemmar drabbas av varsel efter varsel. Men regeringen gör i princip ingenting. Man lägger kaffepengar på ROT-avdrag vilket ger fler renoveringar men inga nya bostäder. Regeringen gynnar välbärgade villaägare på bekostnad av de bostadslösa och de varslade träbyggnadsarbetarna. Regeringen lämnar walk-over i den bostadspolitiken i ett läge där många orter skriker efter fler bostäder, säger Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS-facket.

- Regeringen lägger på 60 miljoner kronor på att stötta kommunerna i att planera för nya småhus. Det är långt mindre än de 180 miljoner kronor de lägger på att sänka skatten på snus. Jag tror våra medlemmar föredrar att få behålla jobbet och köpa snuset själva, säger Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS-facket.

Hundratals trä- och byggarbetare överlämnade namninsamling till bostadsministern6.2.2024 20:16:56 CET | Pressmeddelande

Ikväll (6/2) demonstrerade hundratals bygg- och träarbetare från olika delar av landet mot regeringens walkover i byggkrisen. I samband med demonstrationen överlämnade medlemmar från GS-facket och Byggnads 18.155 namnunderskrifter för ökat byggande till bostadsminister Andreas Carlsson. ”I andra länder klarar man av att både bygga bostäder och bekämpa inflationen, det kan vi göra även i Sverige” säger GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Demonstration 6/2 och överlämning av protestlista till bostadsminister Andreas Carlsson5.2.2024 08:45:48 CET | Pressinbjudan

Under parollen ”Bygg bort krisen – bygg bostäder” samlar fackförbunden GS-facket och Byggnads till demonstration på Sergels Torg den 6 februari klockan 17.00. I samband med demonstrationen kommer bostadsminister Andreas Carlsson att ta emot en protestlista som närmare 18.000 människor skrivit under i syfte att få regeringen att göra mer för att lindra byggkrisen.