Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.

Den 25 september 2003 öppnade Lidl dörrarna till sina allra första butiker i Sverige. Elva butiker öppnade i bland annat Bromölla, Åstorp, Örebro, Enköping, Hallsberg och Kristinehamn. Under de 20 år som passerat har Lidl gått från en ny spelare till en etablerad livsmedelsaktör med affärsidén ”högsta kvalitet till branschens bästa pris”.
- Vi gör kvalitet prisvärt och fortsätter ge fler svenska hushåll tillgång till bra mat av hög kvalitet utan att det lämnar ett djupt hål i plånboken. Det gör mig stolt att tänka på den resa som vi gjort under de senaste åren, där vi bland annat bidragit till att ta ansvar för de svenska hushållens plånböcker i tuffa ekonomiska tider. En helt avgörande faktor för framgången har självklart varit alla våra medarbetare, varav drygt 10 procent har varit med ända från start, säger Jakob Josefsson, VD för Lidl Sverige.
Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent*. Och det finns en tydlig ambition att fortsätta växa. Nyligen publicerade Lidl en lista med 91 städer där de önskar växa eller etablera sig under de kommande åren. Det långsiktiga målet är att livsmedelskedjan ska ha 300 butiker och en marknadsandel på 10 procent.
Under de 20 år som gått har Lidl fokuserat på att öka antalet svenska produkter i sortimentet.
- Vi fortsätter att satsa på svenska varor. Det beror dels på att det är något som våra kunder uppskattar och efterfrågar. Men också att vi vill bidra till en ökad självförsörjningsgrad och trygga utveckling för svenska producenter, de är oerhört viktiga för oss och vi månar därför om att bygga långsiktiga relationer till alla våra leverantörer, säger Robert Stekovic, marknads- och inköpsdirektör på Lidl Sverige.
Under våren 2023 lanserade Lidl varumärket Matriket där de samlar alla sina egna produkter som har ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, vilket innebär att produkten är odlad, född, uppfödd, producerad, förädlad och kontrollerad i Sverige. Det stora utbudet av egna märkesvaror är en av framgångsfaktorerna för Lidls resa i Sverige. Genom ett stort inflytande och nära samarbete med leverantörerna över alla detaljer i produktionskedjan, kan livsmedelskedjan styra allt från kvalitet och hållbarhet till pris. Tack vare smarta och effektiva processer och stora inköp lyckas Lidl hålla nere priserna utan att tumma på kvaliteten.
*) Källa Lidl Sveriges årsredovisning 2022/2023.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Dokument
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar frysta hallon, Freshona1.12.2023 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar frysta hallon av varumärket Freshona. Efter en rutinmässig analys av produkten har Salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidls julskinka griljerar i nytt test1.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
När julen närmar sig, gör sig redaktionerna ute i landet sig redo för att betygsätta årets julskinkeutbud. I Recept.se:s stora test av julskinkor inkasserar Lidl Sveriges färdigkokta julskinka från det egna märket Svea Lantkött fyra av fem möjliga poäng. I bedömningen av smak, konsistens och utseende placerade sig Lidl Sveriges julskinka på en andraplats.
Lidl släpper ny streetwear-kollektion30.11.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Vintermörkret är här och passande nog släpper Lidl Sverige ännu en ikonisk merch-kollektion i uppiggande färger. Den nya #Lidl-kollektionen kommer bland annat att bestå av en track-suit i olika färger, kepsar, strumpor samt skor och kommer finnas tillgänglig i samtliga butiker från och med den 4 december.
Lidl Sverige bjuder hundratals barn på VM-handboll29.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu drar VM i handboll för damer igång i Göteborg. Scandinavium kommer att vara fullt till bredden med handbollsfans, men det finns några som har laddat lite extra. Lidl Sverige fördjupar sin sponsring till Svenska Handbollslandslaget och går nu in som initiativtagare till ”Lilla VM” där över 100 barn får möjlighet att vara landslagsstjärnor för en dag.
Matrikets lingonsylt prisas i stort test23.11.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets jury genomförde nyligen ett omfattande smaktest av 26 olika sorters rårörda lingon och lingonsylt där Lidls eget varumärke Matriket kammade hem en delad andraplats. Lingonsylten blev bäst i syltklassen med motiveringar såsom ”söt men balanserad smak med mycket lingonarom”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum