Nobina Care

Telepass blir ny leverantör av färdtjänst i Malmö Stad

Nu står det klart att Telepass, som är en del av Nobina fått förtroendet att leverera färdtjänstresor i Malmö Stad med start den 1 april 2024. Upphandlingen, som tilldelades i september 2023, innebär ett nytt samarbete mellan Telepass och Malmö Stad.

Telepass blir ny leverantör av färdtjänst i Malmö Stad

Färdtjänstresor är av avgörande betydelse för många medborgares dagliga liv. Telepass kommer att spela en nyckelroll i att säkerställa bekväma och pålitliga resor för Malmöborna. Avtalet sträcker sig två år framåt med möjliga optioner som kan förlängas upp till 24 månader.

- Vi är glada över förtroendet från Malmö Stad och ser fram emot att arbeta tillsammans för att förse Malmöborna med pålitliga och omsorgsfulla färdtjänstresor. Samtidigt välkomnar vi att Malmö Stad har valt att säkerställa kapacitet som uteslutande är till för färdtjänsten. I ett läge med förarbrist och stora kostnadsutmaningar är det viktigt att inte skapa risk för att förare väljer andra resor, säger Anders Ekelund, vd för Telepass.

Med färdtjänst fokus

Telepass kommer att leverera dedikerade fordon inom paket 1, där majoriteten av resorna är schemalagda. Telepass har sedan många år varit leverantörer till Skånetrafiken och andra närliggande kommuner och har därmed både lokalkännedom och den kunskap som krävs för att möta färdtjänstresenärernas behov.

- Nobina Care arbetar i huvudsak med upphandlad trafik. Till skillnad från andra branschkollegor är vårt fokus resor inom färdtjänst, omsorgsresor och skolskjuts. Det innebär att det finns en gedigen erfarenhet både hos förare och organisationen i stort. Det gör att vi har den rätta kunskapen och fokuset på just de resenärer som har behov av att resa med färdtjänst i Malmö, säger Johan Sunnvius, marknadschef på Nobina Care.

För att möta miljökraven och minska miljöpåverkan kommer Telepass att köra med fossilfria fordon och övergår under avtalstiden helt till 100% elfordon.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 6 oktober 2023.

Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig

Tel:08-52250045

Telepass som är en del av Nobina, grundades 2008 och utför huvudsakligen persontransporter såsom färdtjänst, sjukresor och skolskjuts på uppdrag av regioner och kommuner. Telepass är den ledande aktören inom särskilda persontransporter i syd och har en stark närvaro i främst i södra Sverige.

Om oss

Nobina Care är en del av Nobina-koncernen. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken.
Nobina Care är marknadsledande inom särskilda persontransporter. Genom att uteslutande arbeta med upphandlad trafik vill vi finnas till för människor som av olika anledningar inte har möjlighet att resa på annat sätt. Vi brinner för ett samhälle där alla kan röra sig fritt, oavsett förutsättningar eller behov. Tillsammans med våra resenärer och uppdragsgivare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt.
Vi är verksamma i både Sverige och Danmark under varumärkena Samtrans Omsorgsresor, Telepass, Göteborgs Buss och Örslev.

Följ Nobina Care

Senaste pressmeddelandena från Nobina Care

Nobina Care hyllar omsorgsförarna på Bussförarens Dag18.3.2024 09:16:28 CET | Pressmeddelande

Varje dag bidrar omsorgsförare runt om i landet till ett inkluderande samhälle genom att göra det möjligt för människor att resa till skolan, arbetet, fritidsaktiviteter, dagliga verksamheter och sjukvård. Idag, den 18 mars är det Bussförarens Dag. Som en del av Nobina vill vi på Nobina Care uppmärksamma våra 1500 omsorgsförare, som varje år utför cirka 3,5 miljoner personresor och som spelar en viktig roll för resenärernas rätt att delta i samhället på lika villkor.