Stark ökning av lätta fordon i september
Mobility Swedens registreringstatistik för september visar att nyregistreringarna av personbilar ökade med nära 28 procent och lätta lastbilar med nära 37 procent jämfört med samma månad i fjol. En fortsatt stark leveransförmåga från historiskt stora orderböcker ligger bakom ökningen. Samtidigt har antalet nya ordrar under året nästan halverats vilket kommer att leda till lägre registreringssiffror framöver. Tunga lastbilar har ökat med 42 procent under året, men med en dipp under september.

Hittills i år har antalet nyregistrerade personbilar ökat med 2,6 procent, jämfört med årets nio första månader 2022. I september registrerades 28 135 nya bilar, en ökning med nära 28 procent jämfört med samma månad i fjol. Andelen registrerade elbilar i september uppgick till drygt 44 procent vilket är en ökning i antal med 61 procent mot föregående år. Knappt var femte nyregistrering var en laddhybrid. Årets trendbrott med företagen som åter driver omställningen mot el fortsätter, samtidigt som privatmarknaden är svag. 66 procent av årets elbilsregistreringar är på juridisk person jämfört med 42 procent samma period i fjol. Flertalet av nyregistreringarna är elbilar som köptes innan klimatbonusen avskaffades, men som levereras först nu på grund av tidigare leveransproblem orsakat av pandemin och komponentbrist. Nu återgår leveranstiderna till det normala i de flesta fall.
- Branschens interna orderstatistik visar på att årets nyförsäljning av elbilar minskar mest av alla drivlinor samtidigt som försäljningen av bensin och diesel ligger på ungefär samma nivå som i fjol. För att vända denna trend och åter få fart på elektrifieringen behöver regeringen under våren införa ett styrmedel riktat mot privatpersoner, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
En starkare leveransförmåga från de stora orderböcker som byggdes upp innan klimatbonusen togs bort, medför att vi nu uppdaterar årets totalmarknadsprognos till 280 000 personbilar. Det är cirka tre procent under utfallet 2022 och motsvarar tolv procent färre bilar, 38 200, än snittet de senaste fem åren. Samtidigt sker också en mindre uppjustering av prognosen för lätta lastbilar till 45 000.
Nyregistreringarna av lätta lastbilar är fortsatt hög med en ökning med nära 37 procent i september jämfört med samma månad i fjol och drygt 25 procents ökning under året. Andelen nya
elfordon uppgick i september till en fjärdedel och uppgår hittills i år till 18,5 procent.
Antalet nyregistrerade tunga lastbilar minskade kraftigt med 60 procent i september. Detta förklaras främst av de höga registreringstalen i augusti som var resultatet av EU:s beslut om nya smarta färdskrivare, vilket ledde till att många lastbilsköpare valde att tidigarelägga leveranser. Under årets tre första kvartal har 195 eldrivna tunga lastbilar nyregistrerats, vilket motsvarar 3,6 procent. Bussarna minskade med 25 procent i september jämfört med samma månad 2022. Av årets nya bussar är tre av tio eldrivna.
- Regeringens fortsatta satsningar på styrmedel för elektriska tunga och lätta lastbilar är välkomna och branschen är positiv till de satsningar som görs. När det kommer till bussar är det branschens bedömning att flytten av elbusspremien från att gälla elektriska bussar för städer till att i stället gälla regionbussar sker ett år för tidigt, säger Mattias Bergman.
Sammanfattning av nyregistreringarna i september 2023, jämfört med september i fjol:
2023 |
2022 |
% 23/22
|
% 23/22 |
|
september |
september |
september |
Jan-sep |
|
Personbilar |
28 135 |
22 048 |
+27,6% |
+2,6% |
Andel laddbara personbilar |
63,4% |
55,1% |
Andel: 59,1% |
|
Varav: |
||||
Elbilar |
12 503 |
7 777 |
+60,8% |
+40,0% |
Andel av nyregistreringarna |
44,4% |
35,3% |
||
Laddhybrider |
5 334 |
4 370 |
+22,1% |
-9,4% |
Andel av nyregistreringarna |
19,0% |
19,8% |
||
Lastbilar, totalt |
4 716 |
3 876 |
+21,7% |
+27,4% |
Varav: |
||||
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton |
4 477 |
3 276 |
+36,7% |
+25,4% |
Andel eldrivna |
24,9% |
14,1% |
||
Tunga lastbilar, över 16 ton |
215 |
543 |
-60,4% |
+42,0% |
Bussar, totalt |
36 |
48 |
-25,0% |
-6,2% |
Mer statistik finns i bifogad länk nedan.
---------------------------------
Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Nyregistreringar september 2023”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram.
Registreringsperioden för september omfattar registreringar från 1 till och med 29 september. Antalet registreringsdagar är i år en dag mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.
Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogade filer.
När ni använder information och statistik från Mobility Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@mobilitysweden.se
Nyckelord
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@mobilitysweden.seLänkar
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Stark start på året - för tidigt att dra slutsatser3.2.2025 09:00:03 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari. Nyregistreringar av såväl tunga lastbilar som bussar ökade medan lätta lastbilar minskade.
Svagt fordonsår 2024 med ökade utsläpp, men viss ljusning 20252.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av personbilar 2024 landade på den lägsta nivån på tio år. Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel. De tunga och lätta lastbilarna minskade med 21 procent respektive 12 procent jämfört med i fjol och bussmarknaden uppvisade en nedgång på 30 procent. 2024 var året då tillväxten för elbilar stannade av samtidigt som laddhybriderna ökade. Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året. 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar jämfört med 2024.
Laddhybriderna ökar på en stagnerad marknad2.12.2024 08:57:09 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.
Laddhybriderna ökar men ingen återhämtning på personbilsmarknaden1.11.2024 09:00:08 CET | Pressmeddelande
Marknaden för personbilar och lätta lastbilar under oktober var fortsatt svag. Nyregistreringsstatistiken visar dock på en ökning av andelen laddhybrider som nådde den högsta nivån på tre år. Både bussar och tunga lastbilar har haft en stark månad, men hittills i år uppvisar de en betydande nedgång.
Fortsatt röda siffror men uppjusterad prognos för personbilar1.10.2024 09:00:01 CEST | Pressmeddelande
Personbilsmarknaden utvecklas mer positivt än väntat. Prognosen för 2024 justeras upp från 240 000 till 255 000 personbilar. Nyregistreringsstatistiken för september visar dock på fortsatt röda siffror både för personbilar och lätta lastbilar. Lätta lastbilssegmentet har fortsatt utmaningar, särskilt eldrivna lätta lastbilar, vilket leder till en nedjustering av årets prognos för andelen el från 25 procent till 19 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum