Stark ökning av lätta fordon i september

Mobility Swedens registreringstatistik för september visar att nyregistreringarna av personbilar ökade med nära 28 procent och lätta lastbilar med nära 37 procent jämfört med samma månad i fjol. En fortsatt stark leveransförmåga från historiskt stora orderböcker ligger bakom ökningen. Samtidigt har antalet nya ordrar under året nästan halverats vilket kommer att leda till lägre registreringssiffror framöver. Tunga lastbilar har ökat med 42 procent under året, men med en dipp under september.

Hittills i år har antalet nyregistrerade personbilar ökat med 2,6 procent, jämfört med årets nio första månader 2022. I september registrerades 28 135 nya bilar, en ökning med nära 28 procent jämfört med samma månad i fjol. Andelen registrerade elbilar i september uppgick till drygt 44 procent vilket är en ökning i antal med 61 procent mot föregående år. Knappt var femte nyregistrering var en laddhybrid. Årets trendbrott med företagen som åter driver omställningen mot el fortsätter, samtidigt som privatmarknaden är svag. 66 procent av årets elbilsregistreringar är på juridisk person jämfört med 42 procent samma period i fjol. Flertalet av nyregistreringarna är elbilar som köptes innan klimatbonusen avskaffades, men som levereras först nu på grund av tidigare leveransproblem orsakat av pandemin och komponentbrist. Nu återgår leveranstiderna till det normala i de flesta fall.

-    Branschens interna orderstatistik visar på att årets nyförsäljning av elbilar minskar mest av alla drivlinor samtidigt som försäljningen av bensin och diesel ligger på ungefär samma nivå som i fjol. För att vända denna trend och åter få fart på elektrifieringen behöver regeringen under våren införa ett styrmedel riktat mot privatpersoner, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.

En starkare leveransförmåga från de stora orderböcker som byggdes upp innan klimatbonusen togs bort, medför att vi nu uppdaterar årets totalmarknadsprognos till 280 000 personbilar. Det är cirka tre procent under utfallet 2022 och motsvarar tolv procent färre bilar, 38 200, än snittet de senaste fem åren. Samtidigt sker också en mindre uppjustering av prognosen för lätta lastbilar till 45 000.

Nyregistreringarna av lätta lastbilar är fortsatt hög med en ökning med nära 37 procent i september jämfört med samma månad i fjol och drygt 25 procents ökning under året. Andelen nya

elfordon uppgick i september till en fjärdedel och uppgår hittills i år till 18,5 procent.

Antalet nyregistrerade tunga lastbilar minskade kraftigt med 60 procent i september. Detta förklaras främst av de höga registreringstalen i augusti som var resultatet av EU:s beslut om nya smarta färdskrivare, vilket ledde till att många lastbilsköpare valde att tidigarelägga leveranser. Under årets tre första kvartal har 195 eldrivna tunga lastbilar nyregistrerats, vilket motsvarar 3,6 procent. Bussarna minskade med 25 procent i september jämfört med samma månad 2022. Av årets nya bussar är tre av tio eldrivna.

-    Regeringens fortsatta satsningar på styrmedel för elektriska tunga och lätta lastbilar är välkomna och branschen är positiv till de satsningar som görs. När det kommer till bussar är det branschens bedömning att flytten av elbusspremien från att gälla elektriska bussar för städer till att i stället gälla regionbussar sker ett år för tidigt, säger Mattias Bergman.

Sammanfattning av nyregistreringarna i september 2023, jämfört med september i fjol:

% 23/22

Jan-sep

Andel: 59,1%

Andel av nyregistreringarna

Andel av nyregistreringarna

Andel eldrivna

Mer statistik finns i bifogad länk nedan.

---------------------------------

Siffrorna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i filen ”Nyregistreringar september 2023”, där det finns ett stort antal tabeller och diagram.

Registreringsperioden för september omfattar registreringar från 1 till och med 29 september. Antalet registreringsdagar är i år en dag mindre än i fjol. Mobility Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.

Detaljerad information om fordonsregistreringarna finns i bifogade filer.

För mer information kontakta Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@mobilitysweden.se

Återhämtning på personbilsmarknaden efter utmanande första kvartal2.5.2024 09:00:39 CEST | Pressmeddelande

Enligt de senaste siffrorna från Mobility Sweden visar personbilsförsäljningen på en uppåtgående trend med en ökning på sju procent under april, även om de första fyra månaderna av året fortfarande visar en minskning med 2,5 procent jämfört med samma period föregående år. Denna återhämtning speglas delvis i den ökade efterfrågan på laddhybrider och elhybrider, som nu utgör en tredjedel av alla nyregistrerade personbilar. Elbilar minskade i april med nära två procent, och har en total nedgång hittills i år med 15 procent.

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.