Bilister kräver besked om antalet vildsvin
Under oktober månad är risken för trafikolyckor med vildsvin som störst. Under 2000-talet har antalet vildsvinsolyckor ökat med cirka 800 procent. Detta beror inte minst på den dramatiska ökningen av antalet vildsvin i Sverige: från cirka 500 djur i början av 90-talet till nuvarande cirka 300 000. Riksförbundet M Sverige kräver nu att regeringen sätter ned foten om hur stor vildsvinsstammen ska vara.
Den stora vildsvinsstammen orsakar stora skador på åkrar, i skogar och i trädgårdar. I och med spridningen av den afrikanska svinpesten hotas nu även delar av köttproduktionen. Vildsvinen är dessutom ett betydande trafiksäkerhetsproblem.
– Vildsvin är tunga och kompakta djur och kan vid kollision orsaka allvarliga personskador. Vildsvinsolyckorna medför också de dyraste materiella skadorna till följd av svinens låga tyngdpunkt. Därför är det allvarligt att antalet olyckor tillåtits öka från oansenliga nivåer till att nu ligga på mellan 5 000–7 000 olyckor årligen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Vildsvinens tyngdpunkt ligger i höjd med bilens front, vilket ofta orsakar omfattande fordonsskador som i sin tur kan medföra att det manöverodugliga fordonet riskerar att frontalkollidera med mötande trafik.
– Politiken har förhållit sig passiv och bara tittat på när antalet vildsvin ökat explosionsartat. Antalet vildsvin bör kraftigt begränsas till en kontrollerbar population och regeringen behöver besluta om ett siffersatt mål för stammens storlek där hänsyn tas till viltolyckor och viltskador, säger Tony Gunnarsson.
Viltstammarnas storlek har stor betydelse för hur många viltolyckor som sker. För vildsvin följer olyckstalen under det senaste decenniet populationens tillväxt i antal och utbredning.
– Det behövs en rejält ökad avskjutning av vildsvin. Eftersom vildsvinen är svårjagade bör incitamenten till jakt stärkas genom exempelvis införande av skottpeng. Stödutfodring av vildsvin bör kraftigt begränsas, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum