M Sverige

Bilister kräver besked om antalet vildsvin

Dela

Under oktober månad är risken för trafikolyckor med vildsvin som störst. Under 2000-talet har antalet vildsvinsolyckor ökat med cirka 800 procent. Detta beror inte minst på den dramatiska ökningen av antalet vildsvin i Sverige: från cirka 500 djur i början av 90-talet till nuvarande cirka 300 000. Riksförbundet M Sverige kräver nu att regeringen sätter ned foten om hur stor vildsvinsstammen ska vara.

Den stora vildsvinsstammen orsakar stora skador på åkrar, i skogar och i trädgårdar. I och med spridningen av den afrikanska svinpesten hotas nu även delar av köttproduktionen. Vildsvinen är dessutom ett betydande trafiksäkerhetsproblem.

– Vildsvin är tunga och kompakta djur och kan vid kollision orsaka allvarliga personskador. Vildsvinsolyckorna medför också de dyraste materiella skadorna till följd av svinens låga tyngdpunkt. Därför är det allvarligt att antalet olyckor tillåtits öka från oansenliga nivåer till att nu ligga på mellan 5 000–7 000 olyckor årligen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Vildsvinens tyngdpunkt ligger i höjd med bilens front, vilket ofta orsakar omfattande fordonsskador som i sin tur kan medföra att det manöverodugliga fordonet riskerar att frontalkollidera med mötande trafik.

– Politiken har förhållit sig passiv och bara tittat på när antalet vildsvin ökat explosionsartat. Antalet vildsvin bör kraftigt begränsas till en kontrollerbar population och regeringen behöver besluta om ett siffersatt mål för stammens storlek där hänsyn tas till viltolyckor och viltskador, säger Tony Gunnarsson.

Viltstammarnas storlek har stor betydelse för hur många viltolyckor som sker. För vildsvin följer olyckstalen under det senaste decenniet populationens tillväxt i antal och utbredning.

– Det behövs en rejält ökad avskjutning av vildsvin. Eftersom vildsvinen är svårjagade bör incitamenten till jakt stärkas genom exempelvis införande av skottpeng. Stödutfodring av vildsvin bör kraftigt begränsas, säger Tony Gunnarsson.

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.

Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.

Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye