Kommunal varslar om strejk för RUT-städ

Förhandlingarna mellan Kommunal och Almega Tjänsteförbunden har strandat, därför varslar Kommunal nu om konflikt med start klockan 12.00 den 13 oktober 2023. Varslet omfattar anställda på kollektivavtalet Hemserviceföretag. Berörda städföretag är bland annat Hemfrid och HomeMaid.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal. Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Kommunal. Foto: Fredrik Sandin Carlson

I Sverige ska vi inte ha fattiga arbetare – medlemmarna i Kommunal är värda bättre arbetsvillkor och högre löner. Låglönesatsningen är en del av industrimärket och särskilt viktig nu när många medlemmar har små eller inga ekonomiska marginaler. Att då arbetsgivarorganisationen Almega ännu en gång säger nej till vad som redan är förhandlat på svensk arbetsmarknad är ytterst allvarligt, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande.

Almega accepterar inte den låglönesatsning som industrins parter kommit överens om. Kommunal menar, å sin sida, att det skulle innebära att Almega skulle få en särställning på svensk arbetsmarknad.

Almega vägrar att acceptera låglönesatsningen som är en del av märket. De vill i stället dumpa lönerna i branschen för att maximera företagens vinster. Vinster medlemmarna i Kommunal förväntas betala priset för. Trots att Almega själva vittnar om att det är svårt att rekrytera personal till dessa viktiga yrken menar de att låga ingångslöner är en förutsättning för dessa branscher. Kommunal menar att låga löner gör det svårt att locka fler till yrket, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.

Konflikten omfattar medlemmar som arbetar med servicearbete som utförs i hemmet exempelvis RUT-städ. Varslet omfattar strejk och nyanställnings-, inhyrnings-, övertids- och mertidsblockad på ett antal arbetsplatser.

För att se vilka arbetsplatser som tas ut i strejk besök Kommunal.se.

Om oss

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.