ISS

ISS och Watershed i partnerskap för omfattande koldioxidreducering

ISS, ett världsledande företag inom workplace experience och facility management, accelererar nu arbetet för att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040. Genom Watersheds lösning för CO2-redovisning kommer ISS globalt att driva optimeringen av koldioxidreducering inom hela koncernen och även inom kundernas värdekedjor.

ISS kommer med hjälp av Watershed att kunna mäta och hantera koncernens koldioxidavtryck, i 30 länder runt om i världen. Avtryck från ISS produkter, tjänster och kundverksamheter kommer att kvantifieras med hjälp av datadrivna insikter. ISS kan även, med hjälp av Watershed, stödja sina kunder i framtagande och utveckling av nettonollutsläppsplaner. Detta öppnar upp för nya möjligheter för koldioxidreduktion inom samtliga scope.

Ökad transparens och datadrivna åtgärder

– På ISS tar vi den pågående klimat- och miljökrisen på största allvar. Vi är fast beslutna att kontinuerligt utveckla vår verksamhet mot en mer hållbar framtid, i nära samarbete med våra engagerade kunder, innovativa partners och pålitliga leverantörer. Partnerskapet med Watershed kommer att förenkla våra beräknings- och mätverktyg globalt samt öka transparensen och generera datadrivna insikter som kan påskynda arbetet för att minska koldioxidutsläpp hos våra kunder, säger Troels Bjerg, Regional CEO Asia-Pacific/Amerika/Tyskland & Global Business Performance på ISS A/S.

Uppfyller höga krav på klimatrapportering

Christian Anderson, Watersheds medgrundare, ser fram emot att arbeta med Watershed och ISS gemensamma mål kring transparens och datadrivna klimatåtgärder. Han förklarar syftet med Watershed-lösningen:
– Utsläppsmätning och rapportering inom scope ett, två och tre är idag, i många fall redan krav på företag runt om i världen. Watersheds omfattande mätningar av drift- och leveranskedja kommer att ge ISS möjlighet att hantera sitt globala koldioxidavtryck och uppfylla klimatkrav från exempelvis The Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) och viktigast av allt, vidta åtgärder för att minska koldioxidavtryck, säger Anderson.

Under 2023 utför ISS en pilot tillsammans med en nyckelkund. Bredare kundrapportering rullas ut 2024.

Läs mer om Watershed här

Kontakter

ISS är människorna bakom världens bästa platser - platser som fungerar, inspirerar och ger. I Sverige är vi över 6 000 medarbetare och finns i hela landet. Vi bidrar till att skapa välbefinnande och engagemang, minska miljöpåverkan och vårda fastigheter. Vi gör det genom att kombinera data, insikter och utmärkt service på kontor, industrilokaler, sjukhus och andra platser runt om i världen. Globalt är vi cirka 350 000 medarbetare.

Följ ISS

Senaste pressmeddelandena från ISS

ISS närliggande nettonollmål validerade av Science Based Targets initiative5.12.2023 16:04:50 CET | Pressmeddelande

Valideringen understryker ISS:s engagemang för att bekämpa klimatförändringar och går i linje med företagets nettonollmål. Dessutom bekräftar det att ISS mål harmoniserar med de senaste vetenskapliga framstegen och principerna från Parisavtalet. Det är även ett bevis på att ISS stöttar SBTi i deras ambitiösa globala uppdrag: att få företag att minska koldioxidutsläppen.

Hybridarbete försämrar företagskulturen4.12.2023 09:48:43 CET | Pressmeddelande

Hybridarbete. Hur påverkas egentligen företagskulturen av distans- och hemarbete? I en undersökning från ISS framkommer att nästan varannan svensk svarar att hemarbete har en negativ effekt på kulturen eftersom relationer till kollegor och chefer försämras. 49 procent tror dessutom att hemarbete leder till att man blir mindre intresserad av sociala sammanhang och aktiviteter, vilket i sin tur leder till sämre och färre arbetsrelationer.