Verkstäder, konsumenter och leverantörer sätter tryck i frågan om fordonsdata
På initiativ av Däckbranschen har företrädare för tredje part, kring bilar och bilism, mött ledamöter från riksdagens trafikutskott i frågan om tillgång till fordonsdata.
Samtliga fem deltagande intresseorganisationer är oroade inför risken att fordonstillverkarna genom en för svag EU-lagstiftning ges suveränitet över bilens digitala innehåll, kund- och fordonsgenererad data.

Därför förespråkar intresseorganisationerna, Riksförbundet M Sverige, FKG, Däckbranschen Sverige, Däckspecialisternas Riksförbund och Svenska Fordonsbranschen, en för fordon sektorsspecifik datalagstiftning utöver EU:s Data Services Act och Data Market Act. Något som deltagande ledamöterna från trafikutskottet och medarbetare på riksdagskansliet uppmanades att agera skyndsamt för.
En utebliven kompletterande, sektorspecifik datalagstiftning skulle ha stora konsekvenser för bilägare och konsumenter, verkstäder, bildelsleverantörer och bland fordonsindustrins leverantörer.
– Tiden är knapp, det var först lovat ett förslag så sent som juli 2023 efter att det skjutits på flera gånger. EU-kommissionens förslag kan komma redan nu i november. Då gäller det att våra svenska parlamentariker röstar rätt, säger Däckbranschens Richard Andermyr som svarade för presentationen inför bland andra trafikutskottets ordförande, Ulrika Heie, C, och tillägger att fordonsdatan är viktig för att driva egen utveckling och innovation.
Branschkollegan Jacob Lamberg, Däckspecialisternas Riksförbund, betonade vikten av att däckverkstäder och bilägare fortsatt ska kunna byta däck och hjul utan koppling till fordonstillverkaren eller av det märkesauktoriserade verkstadsledet.
– Det handlar om konkurrens på lika villkor och om valfrihet, säger han.
Bilisterna riskerar att drabbas negativt om inte EU:s datalagstiftning kompletteras med sektorsspecifik datalag. M Sverige vill se konkurrens och valfrihet, enligt Caroline Drabe.
– Beräkningar som FIA gjort säger att det kommer att kosta de europeiska bilägarna cirka 30 miljarder euro mer att underhålla sina fordon vid 2030 jämfört med idag. Omräknat till den svenska konsumenten så handlar det om cirka 1 000 kronor per bil och år. 2050 är siffran upp emot tre gånger så hög, säger Caroline Drabe.
Precis som Riksförbundet M Sverige lyfte Svenska Fordonsbranschen fram frågan om konkurrens och konsumenternas valfrihet.
– Får vi inte en kompletterande lagstiftning är risken stor att vi ser en fortsatt utslagning, bilverkstadsdöd, på lands- och glesbygd. Bilverkstaden är en viktig samhällsservice på den bilberoende landsbygden, säger Lars Bergmark, Svenska Fordonsbranschen.
Ungefär 70 procent av en bils förädlingsvärde, såväl komponenter som konsulttjänster, ligger i leverantörsledet. Peter Bryntesson, FKG, underströk vikten av att även leverantörsledet ges rätten till fordonens data.
– Den är avgörande för att våra medlemmar ska kunna driva innovation och produktutveckling. Ett exempel är att det inte skulle kunna gå att mäta en komponents eller ett systems prestanda i färdigt fordon utan fordonstillverkaren som reglerande grindvakt, säger Peter Bryntesson.
De fem intresseorganisationerna kommer fortsatt att driva frågan med målet om att få en sektorsspecifik EU-datalagstiftning som komplement till EU:s Data Act.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum