Kommunal välkomnar Socialdemokraternas ekonomiska vänstersväng

Idag presenterade Socialdemokraterna sin skuggbudget. Kommunal välkomnar budgeten som är ett tydligt alternativ till regeringens ekonomiska politik men hade samtidigt hoppats på en mer offensiv politik för välfärden. Ett stort frågetecken är fortfarande karensavdraget. Socialdemokraterna gick till val på att genomföra en miljardreform för att förändra karensavdraget. Trots detta så lyser skarpa förslag med sin frånvaro.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal
Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Foto: Kommunal

– Nu har Socialdemokraterna lagt två budgetar i opposition utan att det finns någon miljardsatsning på att åtgärda karensavdraget. Menar man allvar med att prioritera välfärden och hushållens ekonomi – då är det inte inget svårt beslut att avskaffa det orättvisa karensavdraget. Vi förstår inte vad man väntar på, säger Malin Ragnegård förbundsordförande för Kommunal.

I Skuggbudgeten finns bland annat en bankskatt, indexering av statsbidragen, ökade resurser till välfärden och tydliga satsningar på dem som har det svårast ekonomiskt. Allt detta är tecken på en ny och bättre ekonomisk politik från Socialdemokraterna än vad Kommunal sett på länge.

– Sverige behöver ett tydligt alternativ till regeringens nedskärningspolitik och skuggbudgeten är ett bra steg i rätt riktning. Kommunal välkomnar den påbörjade vänstersvängen men om Sverige återigen ska bli ett tryggt välfärdsland behöver Socialdemokraterna utveckla en än mer offensiv välfärdspolitik, säger Malin Ragnegård förbundsordförande för Kommunal.

När nyheter om varsel, anställningsstopp och nedskärningar duggar tätt så är det inte läge att lägga strama budgetar. Även i tider av kris och skenande inflation måste Sverige kunna säkra välfärdens finansiering. Kommunal menar att det är olyckligt att Socialdemokraterna anpassar sig till regeringens reformutrymme i stället för att låta behoven i välfärden styra. Det går inte att bromsa sig ur en välfärdskris.

Om oss

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.