EXTRA MEDEL TILL STUDIEFÖRBUND OCH FOLKTEATERN I VGR:S KULTURBUDGET

Folkteatern får extra stöd, det satsas på läsfrämjande verksamhet via studieförbunden och mer pengar avsätts för kulturstrategiska medel. Det blir resultatet av RödGrönLednings detaljbudget för kulturen i Västra Götalandsregionen 2024.

På Kulturnämndens möte idag på Vara folkhögskola antogs detaljbudget för 2024 i enlighet med förslag från Rödgrön ledning. I ett tufft ekonomiskt läge har styret lagt till extra satsningar till förslaget från kulturförvaltningen.

• Regeringen skär ner brutalt på folkbildning och studieförbunden, och det blir tufft för många i vår region. Vi är glada över att kunna tillföra 1 miljon kronor i en extra satsning på läsfrämjande via studieförbunden, utöver den vanliga uppräkningen, säger Alex Bergström (S), ordförande för kulturnämnden.

Kulturnämnden har av regionfullmäktige getts en uppräkning av den totala budgeten med 2% inför 2024, men den statliga finansieringen från kulturrådet ligger tills vidare kvar på 2023 års nivå. Då inflationen ligger mycket högre, har Kulturnämnden tvingats till hårda prioriteringar. Trots detta återfinns en rad satsningar på nya områden inom kulturen i VGR.

• Kulturen i Västra Götaland står stark i en utsatt tid. Rödgrön ledning tar ansvar för infrastruktur och utveckling, institutioner och föreningsliv. Av de satsningar vi gör är jag särskilt stolt över de höjda anslagen till Västra Götalands bildningsförbund, Nordiska Akvarellmuseet och Regionteater Väst, säger Carl Forsberg (MP), vice ordförande i kulturnämnden.

Bland övriga nya satsningar märks bidrag till en ny produktionsmiljö för dans i Forsåker i Mölndal, samt 2 miljoner kronor till Blåsmusikcentrum för vidgat deltagande i kulturskolan för barn och unga i kommuner som i liten utsträckning tar del av kulturens utbud.

• Folkteatern i Göteborg har en ansträngd ekonomi och tvingats till stora nedskärningar. Vi tillför nu 1 miljon kronor extra utöver vanlig uppräkning, säger Marjan Garmroudi (V), gruppledare för V i kulturnämnden.

2024 är det första året med den nya Västra Götalands kulturstrategi och kulturplan 2024–2027. Den kommer nu börja genomföras i samarbete med kulturutövare och kommunalförbund, och ge inriktning åt de nya uppdrag som tas fram i dialog under året.

Antagen detaljbudget för Kulturnämnden 2024 samt RödGrönLednings ändringsyrkande bifogas.