SPF Seniorerna om regeringens besked inom tandvårdsområdet: "Positivt"

Beskedet om att det ska tillsättas en utredning om en tandvårdsreform är positivt, menar SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson. En tillgänglig tandvård till rimliga priser kommer att ha stor betydelse för äldres hälsa.

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson:

- Vi ser positivt på att en utredning nu kommer att tillsättas med syftet att lägga förslag för en tandvårdsreform. SPF Seniorerna anser att tänderna är en del av kroppen. Det betyder att tandvård på sikt bör ingå i sjukförsäkringssystemet och då ha ett högkostnadsskydd liknande det i hälso- och sjukvården.

- Vi välkomnar ambitionen att behoven ska bli mer styrande. Den kommer att leda till förstärkningar för seniorer. Vi ser det också som positivt att kontrollen av tandvårdssektorn ska ökas.

- Flera rapporter har de senaste åren visat att nuvarande finansieringsmodell, där individen själv står för en stor del av tandvårdskostnaden, leder till att en del människor avstår från tandvård. Inte minst rör detta seniorer. Det är inte värdigt ett välfärdsland att inkomstnivån kan göra att man tvingas avstå från att söka vård för sina tänder och sin munhälsa. Därför menar vi att det är viktigt att tandvården blir en del av sjukförsäkringssystemet. En tillgänglig tandvård till rimliga priser kommer att ha stor betydelse för äldres hälsa.

​SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har närmare 250 000 medlemmar i cirka 750 föreningar och 26 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.