Varsel avblåst

Kommunal accepterar medlarnas bud och ett nytt kollektivavtal kommer att tecknas med arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteförbunden för Hemserviceföretag. Avtalet innehåller lönehöjningar i nivå med märket. Avtalet innehåller även en låglönesatsning, något Kommunal lyfte fram som särskilt prioriterat.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal. Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Kommunal. Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal. Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Kommunal. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Den 4 oktober varslade Kommunal om strejk efter att förhandlingarna med Almega Tjänsteförbunden strandat. Kommunal krävde då både de lönehöjningar och den låglönesatsning som är en del av industrimärket.

- Jag är glad att medlemmarna även i denna bransch nu får den låglönesatsning vi krävt och som är en central del av årets avtalsrörelse. Vi kan konstatera att det bud vi har fått från medlarna innebär rejäla höjningar av lägstlönen. Låt detta vara en tydlig signal till alla arbetsgivare, Kommunal kommer ta strid för alla medlemmar – oavsett storlek på avtalet. I Sverige ska vi inte ha fattiga arbetare, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande.

I dag säger Kommunal och Almega ja till medlarnas bud och varslet om stridsåtgärder dras därför tillbaka.

- Under den gånga helgen har vi suttit i förhandlingar och nu har vi äntligen ett avtal som innehåller ordentliga låglönesatsningar i enlighet med industrimärket. Avtalet ger högre höjningar av lägstlönen, vilket dels ger alla som nyanställs bättre förutsättningar att kunna leva på sin lön, dels höjer medellönen i branschen som helhet, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.

Avtalet innebär, bland annat, att lägstlönen höjs år ett med 1 150 kr och år två med 850 kr. Utgående lön höjs år ett med 750 kr och år två med 800 kr. Storhelgs-ob höjs år ett med 5,4 % och år två med 4,6 %. Samt övriga ersättningar höjs år ett med 4,1 % och år två 3,3 %. Ett nytt branschvanetillägg skapas som ger 200 kr efter 3 års branschvana.

Om oss

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.