Stärkt resultat till följd av förändrade ränte- och inflationseffekter

Idag presenterar Löf sin delårsrapport för perioden januari till augusti. Rapporten visar bland annat på att Löf stärker det egna resultatet jämfört med föregående år, samtidigt som bolaget ser en fortsatt ökning i antalet skadeanmälningar.

Löfs vd Jesper Andersson

- Vi levererar ett starkt resultat i en fortsatt orolig och föränderlig omvärld. Vi ser samtidigt hur högre ränte- och inflationsnivåer och vikande konjunkturbedömningar fortsätter att prägla både kapitalmarknaderna som det finansiella systemet i stort, säger Jesper Andersson, vd vid Löf.

Det stärkta resultatet för Löf jämfört med föregående år går att härleda till förändringar inom både ränte- och inflationsnivåer för rapportperioden. Vilket i sin tur gett effekter på avsättningarna för Löfs oreglerade skador, men också bidragit till en förbättrad kapitalavkastning.

Samtidigt ser Löf hur antalet anmälningar har ökat med drygt åtta procent, jämfört med samma period under förra året.

– Det finns en tydlig koppling mellan våra ökande skadeanmälningar och mängden utförd sjuk- och tandvård. En förklaring kan vara växande och åldrande befolkningsgrad går hand i hand med en ökad vårdkonsumtion, säger Jesper Andersson.

Vidare slår rapporten fast att den breda majoriteten av Löfs förvaltade kapital fortsatt utgörs av räntebärande värdepapper, där innehavet landade på 92 procent för perioden (93). Samtidigt fortsätter bolaget att utöka innehavet av sin aktieportfölj, som numera utgör 8 procent (7) av det totala förvaltade kapitalet.

– Vi fortsätter att hålla fast vid vår placeringspolicy med fokus på ett lågt risktagande, och med tydliga förvaltningskrav. Utöver att vi fortsatt att öka innehavet av vår aktieportfölj, så har vi ökat vårt innehav av gröna obligationer med 6 procentenheter, jämfört med samma period i fjol, säger Jesper Andersson.

För vidare information - besök https://www.lof.se