Nytt på svenska marknaden - färdigmålade trägolv för den moderna människan

Handmålade trägolv har varit ett inslag i svensk inredningshistoria sedan 1700-talet. Nu lanserar Moelven nya generationen målade trägolv – Leva. Ett färdigmålat furugolv med slitstark yta som motsvarar nutidens högt ställda krav på livslängd och funktionalitet.

- Vi ser att konsumenten vill ha alltmer färdiga produkter utan krav på efterarbete, säger Sanna Hjelm, lanseringsansvarig på Moelven Wood.

Bild på det färdigmålade furugolvet Leva Sekel Beige.
Leva är ett färdigmålat trägolv som skapar en lugn atmosfär ihop med naturtoner. Samtidigt fungerar Leva bra som bas i rum där starka kulörer och mönster dominerar övrig inredning. På bild: Leva Sekel Beige. Foto: Moelven/Lipkin

Målade trägolv skapar en hemtrevlig miljö och ligger helt rätt i tiden då allt fler värdesätter ett mer ombonat hem. Det färdigmålade furugolvet Leva är en modern tappning av de gamla handmålade trägolven - samma hemtrevliga känsla men med en slitstark och lättstädad yta. Golvet är målat med en modern vattenbaserad färg som klarar spill från hemmets mest vanliga vätskor.

Snabb och enkel renovering

Att handmåla trägolv är en utmaning som inte alla orkar med. Att få en jämnt målad yta och undvika att färg rinner ner mellan plankorna och ger färgsprickor, det är svårt. Och det tar tid. Leva motsvarar den moderna människans behov av enkel, effektiv och okomplicerad renovering.

- Visst blir man glad när man upptäcker ett vackert gammalt trägolv under linoleumgolvet, men att måla det själv tar tid - både att måla och att vänta ut torktiden. Tyvärr är det ju inte heller alltid möjligt att rädda det gamla golvet. Då är Leva ett bra alternativ, säger Sanna Hjelm.

Trivsam bas till många inredningsstilar

Hemmet har blivit en allt viktigare plats för återhämtning. Med naturmaterial som trä och lugna kulörer skapas en naturligt ombonad miljö. Leva har dessutom furugolvens karakteristiska mjukare kärna som gör det skönt att gå på och som ger en dov akustik i rummet.

Golvet är omsorgsfullt borstat och målat så att trädstrukturen kommer till sin rätt. Med jordnära och milda färger som vit, beige och grå är Leva en bra bas till flera inredningsstilar.

- Vi har låtit trädstrukturen framträda för att förstärka träkänslan, det ska synas att det är äkta svensk furu, säger Sanna Hjelm.

Lansering oktober 2023

Leva finns i två tjocklekar. Leva Tradition ska läggas på fast och plant underlag, och är lagom tunt för att passa under innerdörrar. Det tjockare Leva Sekel kan läggas direkt på regel och är perfekt när man bygger nytt eller totalrenoverar.

Golven lanserades 1 oktober 2023 och finns att köpa på de flesta välsorterade byggvaruhus i Sverige.

Bild på Leva Sekel Beige och en bok
Leva är omsorgsfullt borstat och målat för att bibehålla den fina trästrukturen. Här ser du Leva Sekel Beige.
Bild på trägolvet Leva Sekel Grå mot en grön vägg
Leva Sekel Grå fungerar utmärkt som bas i rum där starka kulörer och mönster dominerar övrig inredning.
Bild på trägolvet Leva Tradition Grå och ett barn
Leva är tillverkat av svensk furu som ger rummet en dov akustik och som är skönt att gå på. Som här för små barnfötter på Leva Tradition Grå.
Bild på det vita färdigmålade trägolvet Leva Sekel Vit
Leva är ett målat lättstädat trägolv med en slitstark yta. På bild ser du Leva Sekel Vit.
Bild på det färdigmålade furugolvet Leva Tradition Beige i ett sovrum
Målade trägolv ger rummet en naturligt hemtrevlig känsla. Tillsammans med naturtoner skapar Leva Tradition Beige en lugn atmosfär.
Bild på ett köksbord med blå duk som står på det färdigmålade furugolvet Leva Sekel Vit.
Leva Sekel Vit är enkelt att matcha och passar till flera olika inredningsstilar.
Närbild på en stol och ett matbord och det färdigmålade furugolvet Leva Tradition Grå.
Leva Tradition Grå är tillverkat av massiv furu och skapar en lantlig och ombonad miljö.
Miljöbild på vitmålade furugolvet Leva Tradition med ett skrivbord i förgrunden. Rummet i övrigt är inrett med många pastellfärger.
Vitmålade furugolvet Leva Tradition ger rummet en luftig känsla och tillåter inredning i flera kulörer.

Moelven Wood AB är ett helägt dotterbolag till Moelven Industrier ASA och ingår i den Skandinaviska organisationen Moelven Wood Sverige. Moelven Wood är producent och distributör av bygg – och inredningsmaterial för bygghandel och industri. Moelven Wood Sverige omsätter ca 2,2 md SEK varav ca 1,9 md i den svenska marknaden. Vi har en stark tillväxt och en mycket god position som ledande leverantör av träbaserat bygg – och inredningsmaterial.