POWER Sverige

Rekordöppning för POWER Sverige: sålde varor för 71 miljoner kronor första dygnet

Dela

Försäljningen av hemelektronik minskar i år enligt Elektronikbranschen, men POWER går mot strömmen och kan nu redovisa rekordresultat för sina första varuhusöppningar. 22 000 shoppingsugna kunder besökte POWERs öppningsfester i Stockholm och Göteborg under måndagen och försäljningsresultatet efter öppningsdygnet landade på 71 miljoner kronor. Allra bäst gick försäljningen av TV-apparater och robotdammsugare som såldes i en rasande takt.

POWER

En dag efter att POWERs tre största varuhus öppnat upp dörrarna till en lanseringsfest utan dess like har de första resultaten summerats. Redan vid lunchtid stod det klart att POWER slagit ett nytt rekord med 30 miljoner kronor i försäljning, och vid stängning summerades den totala försäljningen under öppningsdagen till 71 miljoner kronor.

– 71 miljoner kronor på en dag, det är helt galet och vi kunde inte ha fått en bättre start på veckan! Att vi dessutom når ett sådant exceptionellt resultat trots att vi befinner oss mitt i en pågående lågkonjunktur är ytterligare ett bevis på att svenskarna gärna gör smarta klipp när de väl shoppar. Som Nordens största elektronikutmanare kommer vi fortsätta pressa priserna samtidigt som vi erbjuder bästa möjliga service, säger Robert van Toor, vd för POWER Sverige.

TV-apparater och robotdammsugare storsäljare
Omsättningsmässigt var TV-apparater den kategori som sålde allra bäst, men även robotdammsugare, elscootrar och laptops gick åt i en rykande fart.

– Jag skulle inte bli förvånad om en hel del svenskar hittar en TV eller elscooter under julgranen i år. Kampanjpriserna fortsätter hela veckan så det finns fortfarande tid för tomten att fynda julklappar till riktigt låga priser, fortsätter Robert van Toor.

För att kunna hantera alla köer och fortsatt upprätthålla bästa möjliga service hade 300 duktiga medarbetare flugits in som förstärkning från hela landet för att stötta upp på plats, och totalt har 550 personer arbetat med de tre invigningarna. Dessutom upprättades 20 extra kassalinjer vid varje varuhus.

Över 10 000 korvar och 5000 koppar med kaffe delades ut
Utanför entréerna delades över 10 000 korvar, 600 kg godis, 9000 flaskor vatten och 5000 koppar kaffe ut till köande kunder i behov av energipåfyllning. Dessutom arrangerades både lyckohjul och tävlingar innan och under öppning och varor till ett värde av 300 000 kronor lottades ut. Flera lyckliga vinnare kunde gå hem med alltifrån MacBooks till Playstation 5 och airfryers.

– Trots att många kunder köat i timmar har vi bara hört glada tillrop och beröm, alla har varit helt fantastiskt glada. Det har kommit fram kunder hela dagen och tackat för ett riktigt bra evenemang och en unik upplevelse här hos oss. Även stämningen hos alla anställda har varit på topp, ett sådant här jätteprojekt hade inte varit möjligt utan alla grymma medarbetare, säger Robert van Toor.

Livestream med över 900 000 visningar
Under kvällen livestreamade artisten och sociala medie-profilen Anis Don Demina på TikTok från premiärfesten i både Barkarby och Heron City, medan influencern Sanna Jörnvik Déman livestreamade från POWER Högsbo. Livestreamen fick över 900 000 visningar på TikTok.

Lanseringsfest i resten av landet 13 oktober
Efter att POWERs tre största varuhus öppnat ”på nytt” med lanseringsfester är det nu dags för en gigantisk rikstäckande kampanj, där de resterande 26 svenska POWER-varuhusen också kommer slå på stora trumman. Öppningsfesterna startar på fredag den 13 oktober med kampanjerbjudanden som sträcker sig över hela helgen.

– Vi hade köer utanför POWER Barkarby, Heron City och Högsbo från tidig morgon till sen kväll, och produkterna flög av hyllorna. Efter den här rivstarten tror och hoppas jag att kunderna känner att det är till oss på POWER man ska åka för att få den bästa servicen tillsammans med riktigt bra priser. Nu längtar vi efter den 13 oktober när vi bjuder in till fest i hela landet. Grattis Sverige, nu är POWER här på riktigt! avslutar Robert van Toor, vd för POWER Sverige.

 

Källa: Elektronikbranschen ”Minskad försäljning när hushållens ekonomi försämras”, publicerad 15.08.2023

Nyckelord

Kontakter

Monica Iren FastingNordic PR & Communication Manager, POWER

press@power.se

Följ POWER Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från POWER Sverige

Julhandeln börjar allt tidigare – POWER satsar på liveshopping under Black Weeks13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Knappt hälften av de tillfrågade i POWERs egna kundundersökning säger att de planerar att starta julhandeln tidigare i år, och hela 60 procent svarar att de planerar att köpa julklappar redan under Black Weeks. En av fyra uppger att de ska köpa fler julklappar än ifjol, något som lockar fler att kika efter bra erbjudanden. Med andra ord kommer det bli en intensiv kamp om kunderna under årets julhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye