Exkluderande trafikpolitik i Stockholm
– Majoriteten i Stockholm driver en politik som syftar till att kraftigt minska biltrafiken, utan någon som helst hänsyn till vilka behov olika individer och näringslivet har av bilen eller vilka ekonomiska förutsättningar den enskilde medborgaren har, säger Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige.
I Stockholm har den senaste tiden ett flertal förslag och beslut i syfte att begränsa biltrafiken presenterats. Det byggs nya flerfamiljshus där den redan snålt tilltagna byggnormen för antal p-platser har dragits ner till noll, boendeparkeringsavgiften ska höjas kraftigt och i princip alla parkeringsplatser i Gamla Stan ska tas bort.
Nyligen lanserades dessutom planen på hur ett stort område i centrala Stockholm – inklusive en betydelsefull nerfart till en utfartstunnel – ska göras till en så kallad miljözon 3, vilket i praktiken förbjuder allt utom rena elbilar.
– Storstäderna har trafikproblem som behöver hanteras. Men att som i Stockholm föra en trafikpolitik som tydligt exkluderar de med lägre ekonomiska förutsättningar, till förmån för de som har råd med elbil och hyrd garageplats, är inte acceptabelt, säger Caroline Drabe.
Stockholm är inte bara till för stockholmarna. Det är också Sveriges huvudstad, och måste därför vara tillgänglig för alla medborgare oberoende av individuella förutsättningar. Om Stockholm ska leva måste olika befolkningsgrupper kunna mötas i såväl trapphus som på torg och på våra vägar – oavsett ekonomi.
– Det finns många skäl till att människor behöver använda bilen. En mängd stockholmare har arbeten som de behöver bilen för att nå. Många familjer är beroende av bilen eftersom de inte bara behöver färdas mellan två platser, utan har en serie ärenden att hantera. För många äldre, rörelsehindrade och små barn upplevs bilresor vara det tryggaste och enklaste sättet att transportera sig, säger Caroline Drabe.
För att lösa problemen med storstadstrafiken finns andra och mer effektiva åtgärder.
- För en förbättrad luftkvalitet så är tidigare, mer frekvent och effektivare sandsopning en bättre metod för att få bort de mest skadliga partiklarna i luften.
- Fler och bättre infartsparkeringar tillåter de för vilka kollektivtrafik annars inte är ett hållbart alternativ att lämna bilen vid närmaste kollektiva knutpunkt.
- En utbyggd laddinfrastruktur gör det lättare att använda elbil.
- En återinförd klimatbonus – vilket är en nationell fråga för den sittande regeringen och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari – skulle göra det möjligt för fler att ställa om till fossilfritt.
- Separera motortrafik från oskyddade trafikanter genom fler friliggande gång- och cykelvägar.
- Bygg ut infrastrukturen i och runt våra större städer för att öka framkomligheten.
Förutom att vara genomförbara förslag, exkluderar de inte människor från Stockholm beroende på deras ekonomiska förutsättningar – vilket nuvarande politik leder till.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum