Vend

Schibsted lanserar AI-röst för native

Dela

För att möta ökad efterfrågan på ljudinnehåll satsar Schibsted Brand Studio på AI-teknik som automatiskt omvandlar annonsörers textartiklar till ljud. ”Vi ökar tillgängligheten samtidigt som vi ger annonsörer ännu större möjlighet att nå ut och engagera sina målgrupper via Schibsteds sajter” säger Karin Schmidt, Head of Business Development på Schibsted Brand Studio.

Genom Schibsteds satsning på AI kommer användare att kunna välja om de ska läsa eller lyssna på nativeartiklar. Ansvariga för satsningen är Karin Schmidt och Frederic Skalberg. Foto: Schibsted
Genom Schibsteds satsning på AI kommer användare att kunna välja om de ska läsa eller lyssna på nativeartiklar. Ansvariga för satsningen är Karin Schmidt och Frederic Skalberg. Foto: Schibsted

Schibsted Brand Studio skapar skräddarsydda lösningar i text, ljud och video som distribueras via Schibsteds sajter, Aftonbladet, SvD, Omni och Blocket. Genom satsningen på AI kommer användare att kunna välja om de ska läsa eller lyssna på nativeartiklar. 

Bakgrunden till satsningen är det växande intresset för ljudinnehåll och ett förändrat konsumentbeteende, där fler och fler upplever fördelen med att lyssna på nyheter, dokumentärer och underhållning.

– I dag sker 30 procent av all mediekonsumtion via ljud, och den här satsningen är ett naturligt steg för oss i vår strävan att göra vårt innehåll så lättillgängligt som möjligt för våra användare i deras vardag. Alla test och nya tekniker är viktiga verktyg för att mejsla ut framtidens optimala användarupplevelse, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services, SMS.

Först ut att testa den nya tekniken tillsammans med Schibsted Brand Studio är elbolaget Tibber, som i en kampanj berättar om hur konsumenter kan sänka sina elkostnader:  Minskade sina elkostnader med 30 procent

– Det känns självklart att vara med och testa detta från start, för oss är det viktigt att testa nya grepp för att vara relevanta för våra användare. Vi ser också att lösningen går hand i hand med vår egen idé om att alltid utgå från konsumentens unika behov, säger Daniel Nilsson, Marketing Manager Sweden på Tibber. 

På sikt planerar Schibsted Brand Studio att ge alla annonsörer möjligheten att få textartiklar i ljudformat med hjälp av AI. 

– Vi vill ligga i framkant när det kommer till storytelling och att ta ut kundernas innehåll på olika sätt och på olika plattformar. Att erbjuda detta till alla annonsörer som önskar är ett naturligt nästa steg för oss, säger Karin Schmidt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, Head of Business Development & Data, Schibsted Brand Studio. Telefon: 070-917 02 17  E-post: karin.schmidt@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Genom Schibsteds satsning på AI kommer användare att kunna välja om de ska läsa eller lyssna på nativeartiklar. Ansvariga för satsningen är Karin Schmidt och Frederic Skalberg. Foto: Schibsted
Genom Schibsteds satsning på AI kommer användare att kunna välja om de ska läsa eller lyssna på nativeartiklar. Ansvariga för satsningen är Karin Schmidt och Frederic Skalberg. Foto: Schibsted
Ladda ned bild
Karin Schmidt, Head of Business Development & Data, Schibsted Brand Studio, och Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted
Karin Schmidt, Head of Business Development & Data, Schibsted Brand Studio, och Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services. Foto: Schibsted
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Här hittar du oss:
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00

https://www.schibsted.com

Följ Vend

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vend

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye