IF Metall lägger varsel om stridsåtgärder mot Tesla

Med anledning av att förhandlingarna mellan IF Metall och TM Sweden AB (Tesla) om kollektivavtal gällande Motorbranschavtalet inte har lett till något resultat varslar IF Metall om total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs vid företagets arbetsplatser på samtliga orter i Sverige.

IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson och avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Foto: Daniel Roos

– Vi har under lång tid försökt få Tesla att teckna ett kollektivavtal för sin verksamhet. Trots långvariga förhandlingar har vi dessvärre inte lyckats nå en överenskommelse. Därför ser vi nu ingen annan möjlighet än att varsla om en strejk, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

I Sverige är kollektivavtalet helt centralt – det är fack och arbetsgivare som bestämmer spelreglerna på arbetsmarknaden genom att förhandla om arbetsvillkor och löner.

– Den här konflikten handlar om våra medlemmars löner, pensioner och försäkringar. I förlängningen handlar det också om spelreglerna på hela den svenska arbetsmarknaden. Vissa företag ska inte kunna skaffa sig konkurrensfördelar genom att ge löntagarna sämre villkor än de skulle ha med ett kollektivavtal, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Om ingen överenskommelse nås träder varslet i kraft fredagen den 27 oktober 2023 klockan 00.01.

Fakta: Varslets omfattning

Varslet omfattar samtliga arbetare på Teslas verkstäder i Sverige.

Här finns Teslas anläggningar:
Umeå
Uppsala