Transportföretagen kommenterar Hasslers utredning

John Hasslers utredning är ett viktigt inspel i debatten för kommande klimathandlingsplan. Transportföretagen kommer särskilt analysera Hasslers förslag om en utveckling av transportmålen med fokus på elektrifiering. Nu är det viktigt att transportbranschen bjuds in i den fortsatta dialogen.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Foto: Albin Händig Inga restriktioner

- I grunden är klimatfrågan global. Nationella klimatmål kan utgöra en styråra, men nu när EU har tagit ledartröjan är det naturligt att alla medlemsstater ser över nationella styrmedel och justerar de nationella klimatmålen för att tydligare anknyta till EU:s klimatpolitik, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

Transportföretagen kommer analysera Hasslers förslag om en utveckling av transportmålen med fokus på elektrifiering. Enligt Tina Thorsell är det viktigt att regeringen har en nära dialog med branschen för att undvika tidigare klimatmåls fallgropar om ett transportsnålt samhälle.

- Den svenska transportnäringen utgör ryggraden i den gröna omställningen. Vi är grundbulten för ett välmående och hållbart samhälle. Den fortsatta debatten får inte köra i diket genom att aktörer skyller på varandra. Utan vi måste lyfta goda exempel som möjliggör fler transporter i samhället, samtidigt som klimatpåverkan fortsätter att minska. Här ser vi regeringens utökade investeringsstöd för fler eldrivna lastbilar som ett lysande exempel, säger Tina Thorsell.

Professor John Hassler förslag utgår från hur politiken kan främja en effektiv strukturomvandling som bidrar till att skapa konkurrenskraft och hållbar tillväxt.

- Vi är särskilt intresserad kring Hasslers resonemang om hur man kan stärka infrastrukturens ekosystem samt politikens ansvar för att underlätta strukturomvandlingen, säger Tina Thorsell i en avslutande kommentar.

Transportföretagen har analyserat detaljerna i utredningen och ser fram emot den fortsatta diskussionen. Läs Transportföretagens analys här.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.

Bussförare från Sverige vinner internationellt pris för sina insatser14.2.2024 14:19:53 CET | Pressmeddelande

Mats Skördeman, bussförare på Keolis i Uppsala, har idag fått medalj och diplom för "IRU Diploma of Honour" utdelat av Sveriges Bussföretags branschchef under en glädjefylld ceremoni hos Keolis i Uppsala. Priset delas ut av den internationella organisationen International Road Transport Union, IRU, varje år för att hylla yrkesförare över hela världen för sina insatser i samhället.

Nytt Paket-index visar att e-handel skapar stor efterfråga på fossilfria lätta lastbilar13.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige och den totala paketvolymen ökade med 8,6 procent under året. Under Black Week och Cyber Week stod utlämningsställen för 48 procent av leveranserna vilket är fem procent mer än under helåret 2023. Hemleveranser stod för 40 procent av leveranserna och paketskåp för 12 procent.