Bakgrundskontrollerna i Södertälje var inte lagliga

JO har nu gett besked om att bakgrundskontrollerna i Södertälje kommun inte varit lagliga. Kommunal var först ute med att hävda att bakgrundskontrollerna stred mot lagen.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Foto: Fredrik Sandin Carlson

- Det är mycket allvarligt att Södertälje inte lyssnat på Kommunals kritik. Vi har från börjat varnat för att bakgrundskontrollerna inte varit lagliga. Södertälje kommun har medvetet och planerat brutit mot lagen. Nu får vi stöd av JO. Jag hoppas att andra kommuner nu tar lärdom från denna händelse och lyssnar på Kommunal när vi säger ifrån, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Kommunal har en pågående tvist med Södertälje kommun där Kommunal krävt skadestånd till medlemmarna som arbetar i kommunen.

Om oss

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.