Pressinbjudan: Samråd gällande möjligheten för vindkraft i Kungshult

Tekniska verken utreder möjligheterna att bygga vindkraftverk i området Kungshult i Tranås kommun. Målet med utredningen är att ta reda på om området är lämpligt för vindkraft med hänsyn till människor, djur, växter och natur. I samband med detta bjuder Tekniska verken nu in till samråd.

Kartbild där området som undersöks är markerat, cirka 6 kilometer nordväst om Tranås

Samrådet hålls under två dagar och omfattar även en utställning med information om projektet och de utredningar som görs. En legitimerad akustiker medverkar för att berätta om ljud från vindkraftverk och demonstrera hur det kan låta. Representanter från Tekniska verken kommer också att vara på plats, så att det ska finnas möjlighet att ställa frågor och lämna in synpunkter.

Området som berörs är beläget ca: 6 km nordväst om tätorten Tranås och bedöms kunna rymma som mest 4 vindkraftverk. Fastighetsägaren i området är Svenska kyrkan, Linköpings stift. Om utredningen mynnar ut i att man går vidare med planerna, kommer personer inom 4 kilometer från projektområdet att erbjudas möjligheten att bli delägare. Mer information om det presenteras på samrådsutställningen.

Samrådet och utställningen är öppna för alla. Närboende, fastighetsägare och andra som berörs särskilt av planerna får en egen inbjudan till samrådet under de närmaste dagarna, utöver det sker även annonsering i lokalmedia. Möjligheten att lämna skriftliga synpunkter via Tekniska verkens hemsida är öppen t.o.m den 20 december.

Samrådsdagar med utställning om projektet

Datum: tisdag 21 november och onsdag 22 november
Tid: 15:00-19:00 båda dagarna
Plats: Folkets hus, Storgatan 8, Tranås

Information om samråd på tekniskaverken.se

Information om projektet för Kungshult på tekniskaverken.se

För vidare frågor, kontakta gärna:
Jonathan Hjorth, projektutvecklare, Tekniska verken Vind AB
E-post: jonathan.hjorth@tekniskaverken.se

Simon Nygren, projektutvecklare, Tekniska verken Vind AB
E-post: simon.nygren@tekniskaverken.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.