Privata fastighetsägare vill chockhöja hyrorna i Västernorrland

Fastighetsägarna Mittnord yrkar på chockhöjningar av hyrorna från 1 april 2024 i Sundsvall, Timrå, Härnösand, Kramfors och Sollefteå. Höjningar på 12 procent är långt ifrån rimligt och något Hyresgästföreningen aldrig kommer att acceptera. Det är inte okej att hela slutnotan för kostnadsökningarna landar på hyresgästerna, samtidigt som fastighetsbranschen fortsätter vara oerhört lönsam.

Maggi Bergne, ordförande Hyresgästföreningen Sundsvall/Timrå
Maggi Bergne, ordförande Hyresgästföreningen Sundsvall/Timrå Foto: Hyresgästföreningen

Hyresgästerna är mycket hårt pressade av ett år av levnadskostnadskris och höga hyreshöjningar, många hyresgäster har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Samtidigt fortsätter den svenska hyresrätten vara en stabilt lönsam bransch, ökade räntekostnader till trots, och det har den varit under decennier.

Förra året var vinsten per hyreskrona hela 25 procent och många bolag har varit mer än lovligt offensiva i sina investeringar. Nu ökar räntekostnaderna och hyresgästerna förväntas ta hela smällen.

- Det är lite som att fastighetsägarna lämnar middagen utan att betala och lämnar notan åt sina hyresgäster, för ett kalas där vi inte ens deltog, säger Maggi Bergne, ordförande Hyresgästföreningen Sundsvall/Timrå.

Det ekonomiska läget är fortfarande riktigt kämpigt för hushållen. Hyresgästföreningen räknar med tuffa hyresförhandlingar i år, men hoppas och tror att dessa kommer att landa i rimliga överenskommelser.

Maggi Bergne, ordförande Hyresgästföreningen Sundsvall/Timrå, 070-562 81 17