Funktionsrätten stärks i Region Stockholm

Region Stockholm kommer nästa år att införa funktionsrättskonsekvensbeskrivningar i samband med alla beslut. Trots att SL-taxan blir dyrare så skonas färdtjänsten från höjningen.

Anna står och tittar in i kameran. Hon står framför en grå vägg med graffitti på.
Anna Sehlin, oppositionsregionråd Vänsterpartiet i Region Stockholm Foto: Anna Dvrnik

– Vänsterpartiet har drivit denna fråga i budgetförhandlingarna med regionens styre som består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet, och vi är glada att det nu kommer att införas, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Funktionsrättskonsekvensbeskrivning innebär att varje beslut som tas inom Region Stockholm ska analyseras utifrån vilka konsekvenser det får för personer med olika funktionsnedsättningar. Det gör att det blir lättare att undvika att ta beslut som går emot funktionsrätten.

Region Stockholm går mot ett mycket svårt ekonomiskt år 2024 och lägger en väldigt stram och återhållsam budget, med ett budgeterat underskott på fyra miljarder kronor. I den här svåra situationen har Vänsterpartiet motvilligt behövt gå med på höjningar av SL-taxorna för att inte underskottet ska bli ännu större. Men, för att skydda dem som har det svårast ekonomiskt har vi ändå lyckats få igenom en frysning av den reducerade taxan och färdtjänsttaxan.

– Färdtjänsttaxan och den reducerade taxan är redan väldigt hög. Därför blir det extra viktigt att den nu inte höjs ännu mer nästa år, så det är ändå ett litet ljus i det ekonomiska mörkret inför 2024, säger Anna Sehlin, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Budgeten för 2024 fastställs av regionens fullmäktige den 8 november.