V: Bra att pendelavtalet med MTR rivs

Det är välkommet att SL säger upp avtalet med MTR och låter SJ ta över driften av pendeltågen. Nu behöver regionen en ordentlig utredning av egen regi, tycker Vänsterpartiet i Region Stockholm.

"Roten till problemen på pendeln är dålig arbetsmiljö och usel personalpolitik", säger Anna Sehlin (V). Foto Anna Dvrnik

– Det är bra för resenärerna att något görs. Den situation vi har haft det senaste året med inställda tåg är inte okej, och har urholkat förtroendet för kollektivtrafiken. Vi tror och hoppas att SJ kommer att vara en bättre arbetsgivare än vad MTR har varit, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Från och med mars nästa år kommer SJ ta över driften av pendeltågen. Parallellt fortsätter arbetet med att hitta en lösning från 2026 och framåt.

– Vi har redan kommit överens med styret om att utreda ett övertagande av pendeltågstrafiken i egen regi. Det är viktigt att det arbetet nu får fortsätta och görs ordentligt. Roten till problemen på pendeln är dålig arbetsmiljö och usel personalpolitik, och vi i Vänsterpartiet är övertygade om att trafiken blir bäst för både resenärer och anställda om vi kör tågen själva, säger Anna Sehlin (V).

SL och trafikförvaltningen kommer att ha ett tätare samarbete med den nya aktören än vad man haft med MTR under den nuvarande avtalsperioden, för att säkerställa att pendeltågstrafiken fungerar så bra som möjligt.

– Det här är en chans för trafikförvaltningen att bygga upp kompetens kring driften, som har saknats i många år. Förhoppningsvis kan SL och förvaltningen som ett resultat av det stå bättre rustade för att själva kunna sköta trafiken om några år, säger Anna Sehlin (V).