Unionens sympativarsel hotar svenska modellen

Almega tjänsteföretagen har idag mottagit ett sympativarsel från fackförbundet Unionen. Sympativarslet gäller företagen Foundever Sweden AB och Teleperformance Nordic. Båda företagen har kollektivavtal.

Foto: Kate Gabor

- Det är upprörande att företag som just tecknat kollektivavtal med lönehöjningar och som därmed omfattas av fredsplikten - en bärande del i den svenska modellen – ska drabbas av konfliktvarsel. Det säger Stefan Koskinen som är Förbundsdirektör i Almega Tjänsteföretagen.

- Att företag som tecknar och står upp för kollektivavtal straffas på grund av en konflikt som överhuvudtaget inte berör dem är helt orimligt. Med detta sympativarsel riskerar Unionen att försvaga viljan att teckna kollektivavtal och därmed hela den svenska modellen.

Almegas nya EU-program: Låt oss göra Europa en tjänst13.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I EU, precis som i Sverige, är företagen en förutsättning för välstånd. Politikerna måste därför ta tag i de problem som tornar upp sig inför unionens företagare. “Med vårt nya EU-program vill vi ge de svenska EU-parlamentarikerna både insikter och förslag på reformer som kan skapa ett konkurrenskraftigt EU och därmed ett starkare Sverige”, säger David Wästberg, näringspolitisk expert, Almega.