Nu breddar Löf sitt patientsäkerhetsarbete

Med start idag tar Löf ett bredare ansvar för landets patientsäkerhetsarbete. Detta efter att försäkringsbolaget nu tar över delar av det patientsäkerhetsmaterial som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tidigare ansvarat för.

– Tillsammans med SKR har vi nu kommit överens om att Löf tar över ansvaret för delar av det patientsäkerhetsmaterial som arbetsgivarorganisation tidigare hanterat. Vi ser detta som ett naturligt nästa steg inom vårt eget patientsäkerhetsarbete, och något som i sin tur kommer att bidra till att minska antalet patientskador inom den svenska vården, säger Pelle Gustafson, chefläkare vid Löf.

Materialet innefattar ett antal olika patientsäkerhetsområden som Löf nu tar över ansvaret för, och något som försäkringsbolaget nu planerar att både drivare vidare och tillgängliggöra för den svenska vården. Materialet från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) blir därmed nu en del av Löfs eget patientsäkerhetsarbete.

Beskedet kommer efter det att SKR sen tidigare meddelat att man valt att inta en mer intressebevakande position inom patientsäkerhetsområdet. Samtidigt ser man från Löfs sida flera fördelar med att nu kunna samla SKR:s tidigare patientsäkerhetsmaterial inom den egna verksamheten.

– Nu tar vi ett större ansvar för landets patientsäkerhetsarbete. Materialet som vi nu tagit över innehåller både verktyg och metoder som dagligen används inom Vårdsverige. Det här ett viktigt material, både för regionerna men inte minst för de patienter som vårdas runt om i Sverige, säger Mita Danielsson, chefsjuksköterska vid Löf.

Löf bedriver sedan ett flertal år tillbaka ett eget patientsäkerhetsarbete, ett arbete som sträcker sig över drygt 20 olika patientsäkerhetsprojekt.

– Vårt patientsäkerhetsarbete bedrivs på bred front, och innefattar alltifrån att ta fram checklistor till olika former av rekommendationer och utbildningar för landets vårdanställda. Vi vet sen tidigare om att våra patientsäkerhetsprojekt gör konkret nytta inom den svenska vården, och därför ser vi det som positivt att nu kunna ta över och driva vidare det goda arbete som SKR tidigare har hanterat, säger Pelle Gustafson.

Fakta – Löfs patientsäkerhetsarbete

Löf arbetar på uppdrag av sina ägare, landets 21 regioner, för att öka patientsäkerheten inom regionfinansierad sjuk- och tandvård. Ett arbete som bedrivs på bred front och tillsammans med regionerna, men också många av landets professionella yrkesorganisationer.

Löf bedriver sedan tidigare ett 20-tal större och mindre patientsäkerhetsprojekt, som alla syftar till att minska antalet patientskador. Genom att försäkringsbolaget nu ta över delar av SKR:s tidigare patientsäkerhetsarbete, tillkommer ytterligare en handfull projekt. Dessa projekt inkluderar:

• Riskanalys
  • Händelseanalys
  • SBAR (Situation – Bakgrund – Aktuellt tillstånd – Rekommendation)
  • HSE (Hållbart SäkerhetsEngagemang)

Mer information om Löfs patientsäkerhetsarbete återfinns via https://lof.se/patientsakerhet

Utöver dessa projekt genomför Löf över 80 årliga utbildningsinsatser, kurser samt medverkar vid olika konferenser för att sprida kunskap och bidra till en säkrare vård för alla.

Chefläkare vid Löf

För vidare information - besök https://www.lof.se